2024
Дали малките дисплеи по целия кокпит ще отидат в историята и всички показания ще отидат директно върху предното стъкло? Скоро това може да се превърне в реалност за моделите на Hyundai!
Колкото и практични да са дисплеите в автомобилите, всичките те притежават един основен недостатък: ако искате да превключвате между безбройните видове показания, винаги трябва да откъсвате погледа си от случващото се на пътя. Head-up дисплеите направиха поне указанията на навигацията по-безопасни, тъй като водачът не мести погледа си от там, където трябва да гледа през цялото време.
Южнокорейският доставчик на автомобилната индустрия Hyundai Mobis обаче иска да направи още една крачка напред по отношение на тази технология в сътрудничество с германската компания Zeiss. Благодарение на т.нар. Holographic Windshield Displays (Holographic HUD) в бъдеще автомобилите могат да се окажат без нито един екран в купето. Техните функции ще бъдат „иззети“ от предното стъкло, което ще функционира почти като екран за кино, на който ще се показва всичко – от навигация през видео комуникации до филми и игри за пътника до водача. Ако трябва да бъдем по-точни, пред предното стъкло ще бъде монтиран прозрачен „екран“, върху който се прожектират изображения за всички функции. Този слой щял да остане незабележим за хората в автомобила и да бъде с дебелина само 0,1 мм.
Технологията ще използва долния ръб на предното стъкло, горе-долу на същата височина като познатите Head-up дисплеи. Holographic HUD oбаче трябва да се простира по цялата ширина на стъклото.
Нови възможности за дизайнерите
Освен по отношение на безопасността тази технология отваря нови възможности и пред интериорния дизайн. Някои производители – например Tesla или Hyundai (при Ioniq 5 или 6) – се стремят към максимално подреден и изчистен кокпит, какъвто може да бъде оформен без допълнителни дисплеи.
Масовото производство – планирано за 2027 г.
Не е ясно в кой модел ще дебютира това нововъведение. Hyundai Mobis е доставчик както на Hyundai, така и на Kia, затова всяка от двете марки е възможна опция. Засега се знае единствено, че вече има прототип на иновацията и че внедряването й в масовото производство трябва да започне през 2027 г.