2017
Правят се постоянни опити странният автомобил да бъде смачкан, да бъде стъпкан и окалян. Германски специалисти, които определено не са фенове на японските автомобили, в продължение на часове „настъпват” с пълна газ Honda S800 по магистралите, превключват на трета предавка чак при 9000 об./мин. Но без успех: материята побеждава над лошите намерения.

Лошият късмет на ранното раждане: днес вероятно малкият S800 би бил истински бестселър в сегмента на роудстърите. Два горноразположени разпределителни вала и четири кабруратора Keihin: още от пръв поглед става ясно, че малката Honda има страхотен спортен дух.
Защо? Защото този агрегат е конструиран като състезателен мотор и може без проблеми да издържи и невероятните 11 000 оборота. Защо? Защото има два горноразположени разпределителни вала и може да диша свободно през четирите си карбуратора. И тъй като Honda директно е пренесла опита си при мотоциклетите върху автомобила, двигателят е добър.
Същото обаче не може да се каже за икономиката на Германия. Броят на заетите в автомобилното производство намалява с 13 процента. За пръв път след войната индустриалното производство намалява. Броят на произведените автомобили (2,3 милиона) е намалял с 600 000 спрямо изминалата година. Лоша е ситуацията и в миното дело. На улицата остават 57 000 миньори. Какво да правим?

Багажникът е по-скоро миниатюрен, резервоарът с вместимост 35 литра подхожда на размерите на автомобила.
Да подпомагаме японската индустрия с покупката на Honda? Офертата е много примамлива, роудстърът се продава за изключително изгодните 8750 марки. Но мен не успява да ме привлече. Защото разположението на педалите при творението на техническия гений Соичиро Хонда е просто несъвместимо с европейските ни „плавници”. И при даване на газ натискам едновременно спирачката, а при спиране без да искам натискам и съединителя. Тук майсторът не е обмислил нещата докрай – или просто е носил много малък номер обувки. Не е обмислен докрай и фактът, че японските автомобили могат да бъдат изнасяни за Германия, но германците не могат да се настанят удобно в японските автомобили. Защото всеки с ръст над 1,60 метра има проблеми зад волана, тъй като лявото бедро се опитва да върти волана, а лявото коляно се опитва да огъне контактния ключ.
Как изобщо мога да карам агресивната високооборотна „японка”? Японският отговор на това може би звучи така: „Не се правете на толкова важни, дълги носове такива. Не се правете на по-велики, отколкото сте. Ние ще ви надвием.” И точно това направиха.
Honda S800 – технически данни
Редови четирицилиндров двигател; работен обем 791 куб. см; мощност 49 кВ (67 к.с.) при 8000 об./мин; максимален въртящ момент 66 Нм при 6000 об/мин; четиристепенна скоростна кутия; задно задвижване; независимо окачване отпред, цял мост отзад; собствено тегло 740 кг; Д/Ш/В 3340/1400/1220 мм; максимална скорост 160 км/ч; разход на гориво 8,5 л/100 км; цена: 8750 марки.