Honda Jazz пета генерация: много jazz и малко rock


24
дек.
2020

Имам чувството, че в развойния център на Honda работят основно музиканти, отдадени на модерното напоследък течение Space Rock. Звучи ми като нова „Космическа одисея“, този галактически звук (Ууууу!), появяващ се сякаш от отвъдното, щом Honda Jazz Hybrid потегли изцяло на ток.

Към този галактически саунд добре се вписват множеството електронни помощници, с които се сдобивате срещу доплащане. А с тях автоматично излитате в един по-висок клас: темпомат с асистент за спазване на дистанция, разпознаване на пътните знаци, автоматично поддържане на дистанция, гласово управление чрез симпатичната команда „Окей, Honda!“. Напомня ми за разговорите с командната централа на космодрума в Кейп Канаверал. Също така извънземно и леко синтетично е усещането, докато шофирате. В автомобила вече няма само едно-единствено задвижване. На негово място ракетните според мен инженери са поставили хибриден модул, чийто електромотор регулира натоварването и оборотите на бензиновия агрегат. Чувството, докато го шофирате, напомня малко на класически бензинов мотор със CVT трансмисия. С други думи – той донякъде води свой самостоятелен живот. При възторжено натискане на педала на газта ДВГ страстите се възпламеняват бурно (но значително по-тихо отколкото при Prius II). С известно закъснение забелязвате, че автомобилът започва да ускорява. Но това, разбира се, е чисто субективно усещане, характерно за безтегловността в безкрайния Космос. Всъщност реалните замервания, направени тук, на Земята, доказват, че Jazz се набира от 0 до 100 км/ч за 9,5 сек. Едно наистина добро постижение!

Разработчиците са успели да отделят от конструкцията доста голям обем от маса, която обичайно трудно се поема от амортисьорите. Операцията е определено успешна и това се усеща на борда. Никога досега тази симпатична Honda не е предлагала по-комфортна возия. В същото време добрите стари добродетели на Jazz са съхранени: отлично премерени габарити, въпреки ръста по отношение на дължината (вече 4,04 м), с което колата си остава практичен компактен автомобил. Всъщност „компактен“ може би не е най-подходящото описание, защото в купето ще откриете изненадващо много място! Японците са надградили класическото си изкуство на оригами, като са постигнали завидни нови способи за сгъване на седалките с цел печелене на повече място. Идеално решение за велосипедисти и почитатели на строителните хипермаркети.

Тази космическа совалка, наречена Honda Jazz, ни показва нагледно, че в Европа спасяването на климата няма как да се случи безплатно. Дори напротив. Хибридната техника увеличава базовата цена на момента с около 10 000 лева. Обикновената бензинова версия продължава да се предлага, но за целта ще трябва да се командировате до Япония. Но този модел би получил червен картон от ЕС, който е предвидил за Honda ограничение от 95 грама СО₂. Пускането му на пазара би донесло на компанията ненужни и доста зловещи финансови глоби.

Бордовият ни компютър отчете по време на тестовото шофиране, с около една пета движение по магистрала, разход между 4,7 и 5,1 литра на 100 км. За сравнение: жаждата на предходния модел се утоляваше при 6,5 литра. Колегите ми в Германия са изчислили, че дори ако успеете да използвате максимално хибридната техника и така свалите разхода до поне 2 литра на 100 км, при актуалните цени на бензина надценката ще може да избиете едва след 200 000 км пробег. Не е тайна, че автомобилите на Honda нямат никакви проблеми да изминат в чудесна кондиция подобни междузвездни разстояния, но, между нас казано, избора  на хибрид е нещо като пазаруване в магазин за биопродукти. Няма как да ви озари щастието, ако не сте поне малко идеалист! Хората, които изминават малко километри, по-добре да продължават да съзерцават Млечния път. Този автомобил е за хора, които са готови с него да изпреварят времето си. Ако искате да усетите бъдещето, изберете Honda Jazz Hybrid. Любимите ви джаз стандарти ще зазвучат още по-прекрасно в обезшуменото купе на този смел космически пътешественик.

ИЗВОД

При предходните модели нашите читатели често се оплакваха от твърдото окачване. Това вече е история. Новото поколение гарантира много комфорт и върхови технологии. За чиста екологична съвест, разбира се, ще трябва да се бръкнете малко по-дълбоко. Но си струва!

HONDA JAZZ e:HEV

Двигател 4-цилиндров, бензинов + електромотор • Обем 1498 см³ • Мощност 72 кВт (97 к.с.) при 5500-6400 об./мин + 80 кВт (109 к.с.) електромотор • Макс. върт. момент 131 Нм при 4500-5000 об./мин • Задвижване предно • Д/Ш/В 4044/1694/1526 мм • Тегло 1300 кг •
Багажник макс. 1205 л • Ускорение 0-100 км/ч 9,5 сек • Макс. скорост 175 км/ч • Разход (WLTP) 4,5 л • Емисии СО₂ 102 г/км • Цена от 46 990 лева

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >