Honda e:Ny1: японски урок по електрическа мобилност (ТЕСТ)

0803
2024

„И-ен-уай-уан“ – не е чак толкова сложно за произнасяне! А и звучи доста високотехнологично, нали? Вторият електрически модел на Honda изглежда като HR-V – но по отношение на техниката е доста по-различен. Липсата на големи големи вентилационни отвори в предницата издава, че тук не работи ДВГ: за задвижването се грижат преден електродвигател с 204 к.с. и 310 Нм, който черпи енергия от батерия с капацитет 68,8 киловатчаса. По официални данни на цикъла WLTP самураят под напрежение трябва да покрива 412 км с едно зареждане. Как обаче изглеждат нещата в реални условия?

В задницата логото на Honda е отстъпило място на преминаваща през цялата широчина светлинна ивица; затова пък точно под нея има нов надпис „Honda“. 

Преди да натиснем бутона D (e:Ny1 няма конвенционален скоростен лост), за да потеглим, проверяваме пробега – 299 км при заряд на батерията 78%. Спираме отоплението на двете седалки и той се вдига на 311. Отчетената в дългосрочен план за зимните месеци с включено отопление при извънградско шофиране консумация е 20 кВтч/100 км – малко над обявените от Honda 18,2. Решаваме да изберем режим на задвижване Eco и да видим как ще се представи Honda-та в софийския трафик – и без много усилия в топлия (почти пролетен) ден падаме на 12,3. На следващия ден излизаме на около 80 км извън столицата – и на финала дигиталното табло отчита 16,3 кВтч – съвсем добро постижение! Възможностите за зареждане са на уолбокс или станция за бързо зареждане, при което бързото зареждане е доста относителна стойност – само със 78 киловата, поради което зареждането от 10 до 80 процента продължава само 45 минути.

Зареждането става от извод, разположен зад капак в предната част, максималната мощност при „пълнене“ е 78 кВт

Да, шофирахме екологично – и не се налагаше да превключваме избрания първоначално профил Eco, защото e:Ny1 го помнеше при всяко изключване на автомобила. И след като разсеяхме притесненията около пробега, е време да обърнем внимание на едно от съществените предимства на компактната Honda (дължина – 4,34 метра), a именно – просторният интериор. Благодарение на него моделът може да влезе в ролята на пълноценен семеен автомобил. Вътрешното пространство на e:Ny1 е типично просторно за електромобил, а предлаганото място за краката е убедително щедро.  Над главите също има достатъчно пространство – както отпред, така и отзад. На първия ред впечатление прави огромния монитор на инфотейнмънт системата: японците са му дали диагонал от цели 15,1 инча, а ориентацията му е вертикална. Разделеният на две части панорамен покрив

Управлението в кокпита е напълно интуитивно, скоростната кутия се контролира с помощта на няколко бутона
Шикозните седалки с бяла тапицерия не само изглеждат добре, но и са комфортни

В e:Ny1 доминира управлението на кокпита чрез централния дисплей. Honda почти се отказва от физически контролери, но изборът на предавките, режимите на движение, отоплението на предното и задното стъкло, както и електрическата паркинг-спирачка биват управлявани с конвенционални превключватели. От монитора в центъра на кокпита, разделен на три зони, се контролират автоматичната климатична инсталация, аудиосистемата, навигацията, както и настройките на автомобила. За целта е необходимо водачът първо да се ориентира в сложните менюта, докато на разделения на три дисплей намери правилните виртуални плъзгачи или реагиращи на допир повърхности. Свързването на смартфона става лесно – но би следвало при активен разговор Bluetooth-връзката да не бъде прекъсната, а системата да не угасва, за да можете да довършите разговора си, ако телефонът е останал в якето ви на задната седалка например.

Динамичен електромобил

Избираме Sport от превключвателя за режимите на шофиране – тогава 204 к.с. и 310 Нм изстрелват машината от 0 до 100 км/ч за 7,6 секунди и доказват, че e:Ny1 може да ускорява доста стремглаво и да предложи динамика на високо ниво. При бързо шофиране по завои с 18-цоловите колела няма да усещате сериозно недозавиване. Освен това теглото на автомобила – 1730 кг, не е прекалено високо за електромобил, а доброто разпределение на масата между предната и задната ос, както и разположената в пода батерия допринасят за отличното пътно поведение.

Под предния капак ще откриете… преди всичко още капаци!

Технически данни

Двигател: електрически, преден

Мощност: 150 кВт (204 к.с.)

Макс. въртящ момент: 310 Нм

Задвижване: предно/1-степ. трансмисия

Д/Ш/В: 4387/2028/1584 мм

Клиренс: 135 мм

Тегло: 1730 кг

Обем на багажника: 361–1176 л

0–100 км/ч: 7,6 сек

Макс. скорост: 160 км/ч

Разход: 18,2 кВтч/100 км (WLTP)

Цена: от 81 658 лв.

Извод

Първият електрически SUV Honda е на добра цена и с традиционната за марката качествена изработка. Обявеният от производителя пробег не е химера – а напълно постижим.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин