2024
„И-ен-уай-уан“ – не е чак толкова сложно за произнасяне! А и звучи доста високотехнологично, нали? Вторият електрически модел на Honda изглежда като HR-V – но по отношение на техниката е доста по-различен. Липсата на големи големи вентилационни отвори в предницата издава, че тук не работи ДВГ: за задвижването се грижат преден електродвигател с 204 к.с. и 310 Нм, който черпи енергия от батерия с капацитет 68,8 киловатчаса. По официални данни на цикъла WLTP самураят под напрежение трябва да покрива 412 км с едно зареждане. Как обаче изглеждат нещата в реални условия?
Преди да натиснем бутона D (e:Ny1 няма конвенционален скоростен лост), за да потеглим, проверяваме пробега – 299 км при заряд на батерията 78%. Спираме отоплението на двете седалки и той се вдига на 311. Отчетената в дългосрочен план за зимните месеци с включено отопление при извънградско шофиране консумация е 20 кВтч/100 км – малко над обявените от Honda 18,2. Решаваме да изберем режим на задвижване Eco и да видим как ще се представи Honda-та в софийския трафик – и без много усилия в топлия (почти пролетен) ден падаме на 12,3. На следващия ден излизаме на около 80 км извън столицата – и на финала дигиталното табло отчита 16,3 кВтч – съвсем добро постижение! Възможностите за зареждане са на уолбокс или станция за бързо зареждане, при което бързото зареждане е доста относителна стойност – само със 78 киловата, поради което зареждането от 10 до 80 процента продължава само 45 минути.
Да, шофирахме екологично – и не се налагаше да превключваме избрания първоначално профил Eco, защото e:Ny1 го помнеше при всяко изключване на автомобила. И след като разсеяхме притесненията около пробега, е време да обърнем внимание на едно от съществените предимства на компактната Honda (дължина – 4,34 метра), a именно – просторният интериор. Благодарение на него моделът може да влезе в ролята на пълноценен семеен автомобил. Вътрешното пространство на e:Ny1 е типично просторно за електромобил, а предлаганото място за краката е убедително щедро. Над главите също има достатъчно пространство – както отпред, така и отзад. На първия ред впечатление прави огромния монитор на инфотейнмънт системата: японците са му дали диагонал от цели 15,1 инча, а ориентацията му е вертикална. Разделеният на две части панорамен покрив
В e:Ny1 доминира управлението на кокпита чрез централния дисплей. Honda почти се отказва от физически контролери, но изборът на предавките, режимите на движение, отоплението на предното и задното стъкло, както и електрическата паркинг-спирачка биват управлявани с конвенционални превключватели. От монитора в центъра на кокпита, разделен на три зони, се контролират автоматичната климатична инсталация, аудиосистемата, навигацията, както и настройките на автомобила. За целта е необходимо водачът първо да се ориентира в сложните менюта, докато на разделения на три дисплей намери правилните виртуални плъзгачи или реагиращи на допир повърхности. Свързването на смартфона става лесно – но би следвало при активен разговор Bluetooth-връзката да не бъде прекъсната, а системата да не угасва, за да можете да довършите разговора си, ако телефонът е останал в якето ви на задната седалка например.
Динамичен електромобил
Избираме Sport от превключвателя за режимите на шофиране – тогава 204 к.с. и 310 Нм изстрелват машината от 0 до 100 км/ч за 7,6 секунди и доказват, че e:Ny1 може да ускорява доста стремглаво и да предложи динамика на високо ниво. При бързо шофиране по завои с 18-цоловите колела няма да усещате сериозно недозавиване. Освен това теглото на автомобила – 1730 кг, не е прекалено високо за електромобил, а доброто разпределение на масата между предната и задната ос, както и разположената в пода батерия допринасят за отличното пътно поведение.
Технически данни
Двигател: електрически, преден
Мощност: 150 кВт (204 к.с.)
Макс. въртящ момент: 310 Нм
Задвижване: предно/1-степ. трансмисия
Д/Ш/В: 4387/2028/1584 мм
Клиренс: 135 мм
Тегло: 1730 кг
Обем на багажника: 361–1176 л
0–100 км/ч: 7,6 сек
Макс. скорост: 160 км/ч
Разход: 18,2 кВтч/100 км (WLTP)
Цена: от 81 658 лв.
Извод
Първият електрически SUV Honda е на добра цена и с традиционната за марката качествена изработка. Обявеният от производителя пробег не е химера – а напълно постижим.