2020
Коронавирусът обърка плановете и на производителите на мотоциклети. Така например Honda искаше да представи истински красивия CB-F Concept на две изложения в Япония. Тези планове обаче бяха опропастени – но за сметка на това последва виртуална презентация в Мрежата. И тя се оказа много успешна, тъй като този ретро Naked Bike със своите детайли успешно „цитира“ емблематичния за историята на марката модел CB900F Bol d’Or, известен със своята редуцираност.
CB-F прави впечатление именно с факта, че се ограничава само до най-важното. Естествено, прототипът няма нужда нито от огледала, нито от стойка за регистрационната табела – но без тези атрибути заводска версия не би могла да мине на технически преглед. За шоуто от Honda просто се стремят да поддържат ясни линии и да не „обличат“ или скриват каквото и да било.
Почит към крайъгълен камък в историята на 2-колесните
Познавачите веднага ще разпознаят визуалните реминисценции към Honda CB900F, наречена Bol d’Or (златна купа). Най-силно впечатление в тази насока правят извитата „опашка“, сравнително дългият ръбест резервоар и изнесеното високо ауспухово гърне. При втори поглед ще забележите клаксона под кръглия фар. Страничните елементи и вероятно залепените графики също напомнят за стила от началото на 80-те.
„Оригиналът“ CB900F вдига 213 км/ч
CB900F стъпва на пазара в Европа през 1979. Името Bol d’Or е избрано, тъй като през годините Honda няколко пъти печели едноименното 24-часово мотоциклетно състезание във Франция. В тази надпревара победителят получава златна купа. CB900F e смятан за крайъгълен камък в историята на мотоциклетите, тъй като редовият му 4-цилиндров двигател с въздушно охлаждане разполага с два горноразположени разпределителни вала, 16 управлявани посредством гърбици клапана и цели 95 к.с. При 260 кг тегло всичко това позволява максимална скорост 213 км/ч. Най-важното качество на двигателя обаче е неговата еластичност: агрегатът „тегли“ прекрасно още от ниски обороти и се представя изключително добре най-вече в среднооборотния диапазон.
Не е нужно да бъдеш Шерлок Холмс, за да откриеш откъде идва техническата база на прототипа – той „стъпва“ върху основата на Honda CB1000R. Нейният 1000-кубиков 4-цилиндров двигател със 145 к.с. се разпознава лесно, точно както и стоманената рама. Вероятно и Upside-Down вилката е взета от CB1000R. Новост са „носталгичните“ покривни елементи за двигателя и по-широкото кормило. Ако нещо по CB-F Concept заслужава критика, то това е TFT-дисплеят. На пръв поглед този елемент не прави впечатление, но като цяло по-добре в цялостната концепция биха се вписвали аналогови уреди. За момента не се знае дали студията не е просто упражнение за дизайнерите на Honda. Но с оглед наличието на добра база в лицето на CB1000R пускането на сериен модел не би било проблем.