2023
На отминалия неотдавна Конкурс за елегантност в Лондон гостите имаха възможността да видят на живо един наистина уникален автомобил, който е бил обвит в мистерия и скрит от погледа на обществеността в продължение на десетилетия. Това е експерименталният Hoffman X-8 от 1935 г., който до момента е удостяван с многобройни отличия на редица елитни конкурси в Северна Америка, но едва през 2023 г. за първи път е показан от другата страна на Атлантика.
Този изумителен, иновативен и в същото време рационален проект е завладяваща част от автомобилната история, със също толкова завладяваща собствена предистория. Идеята се заражда в началото на 30-те години на миналия век, когато каросерийната компания Fischer обявява намеренията си да купи Hudson Motor Company. За да докажат своята висока квалификация, братята Фишър искат да покажат възможно най-съвременната кола, която да ги позиционира в авангарда на автомобилната индустрия.

В търсене на вдъхновение за новаторската концепция, те се обръщат към ексцентричния и много иновативен за времето си дизайнер Роско С. „Род“ Хофман. Той е завладяващ герой и истински автомобилен визионер, който по същото време работи за някои изтъкнати производители по множество авангардни проекти (например Packard с предно задвижване), като същевременно регистрира патенти за всякакви други, още по-необичайни конфигурации на задвижване, години преди те да бъдат оценени по достойнство от основните автомобилни производители.
Хофман е ангажиран от Фишър да измисли нещо напълно ново, както и да пази пълна тайна относно проекта. Крайният резултат е наистина впечатляващ: аеродинамичен седан със стоманена каросерия със заострена, капкообразна форма и леко изпъкнали фарове – поразително футуристичен за дизайн за средата на 30-те години.

Информацията около самия процес на създаване не е много. Хофман остава верен на думата си, отнасяйки в гроба много от тайните, свързани с този автомобил. Смята се, че каросерията е изработена от самия него. Негово дело е забележителната силова установка на автомобила – редови двигател с наклон 60 градуса, горни клапани и водно охлаждане. Това е първият и единствен такъв двигател, създаван някога – истинско инженерно постижение за толкова малък проект, да не говорим за условията отпреди повече от 80 години, при които е бил направен този напълно функционален агрегат. Задвижването се предава към задните колела чрез 3-степенна ръчна скоростна кутия, разположена между задната седалка и задния мост. Въпреки че е несъмнено иновативен, X-8 също е произведен по удивително високи за времето си стандарти, както отвътре, така и отвън. Поради презицността на изработката, много хора смятат, че това е сериен автомобил, а не прототип, направен изцяло на ръка в условия на пълна конспирация.

В крайна сметка идеята за асимилиране на Hudson от фамилията Фишър не е осъществена и съдбата на тази забележителна кола е поверена на Хофман. Тя остава при него, скрита от погледа на обществеността до началото на 60-те години, когато е подарена на автомобилния дизайнер Брукс Стивънс. От този момент нататък X-8 пребивава в колекцията на семейство Стивънс в продължение на десетилетия и остава там дори след като много от останалите им стари коли са разпродадени. В началото на 2010 г. Х-8 попада при сегашния си собственик, който щателно проучва миналото му, открива много нова информация за неговата история и редовно го показва на различни престижни конкурси.
