2023
Gyro-X е едно от най-необичайните автомобилни творения, създадено от известния американски дизайнер Алекс Тремулис и експерта по жироскопи Томас Съмърс. Защо само две колела? Тремулис и Съмърс смятат, че двуколесното превозно средство може да бъде много по-ефективно от по-големия четириколесен аналог. По-малките габарити и по-ниското тегло предполагат използването на по-малък двигател. Освен това, съхранената кинетична енергия на жироскопа може да бъде използвана отново.
Аеродинамичният дизайн на каросерията чувствително намалява въздушното съпротивление, докато редуцираните наполовина като брой гуми от своя страна свеждат до минимум триенето с пътната настилка. И търсеният ефект надхвърля всички очаквания, тъй като още при първите тестове Gyro-X, оборудван с двигател Mini Cooper S с мощност 80 к.с. успява да достигне максимална скорост от 200 км/ч. Що се отнася до управляемостта, двете колела осигуряват по-добра маневреност, както при мотоциклетите. Въпреки че двуколесният автомобил може на пръв поглед да изглежда несигурен и определено нестабилен, Gyro-X използва 22-инчов жироскоп с хидравлично задвижване, който гарантира необходимата стабилност.

Прототипът е показан за първи път на Международното автомобилно изложение в Ню Йорк през 1967 г., а през септември същата година специализираното техническо списание Science and Mechanics го поставя на корицата си, описвайки го като „неуязвим към поднасяне или преобръщане“.
Въпреки че Gyro-X е популяризиран като превозно средство на бъдещето и изпитанията му в реални условия са документирани, свидетели разказват, че при високи скорости над 100 км/ч ставал доста нестабилен и се нуждаел от много сериозно усъвършенстване, за да се мисли за серийна продукция. В крайна сметка през 1970 г. фирмата производител Gyro Transport Systems, Inc. фалира и Gyro-X никога не влиза в производство.

В писмо, изпратено през юли 1970 г. до Gyro Dynamics Corporation (компанията собственик на Gyro Transport Systems), Алекс Тремилус споменава, че е силно обезпокоен, най-вече от факта, че Gyro-X дълго време е бил оставен на открито, непокрит и изложен на вандализъм. В тази връзка той предлага да уреди съхраняването му в някой музей, докато съдилищата решат окончателната му съдба.
Gyro-X отново се появява в пресата на 24 януари 1975 г. в статия на Thousand Oaks, California News Chronicles. На снимки от същата публикация се вижда, че е добавено трето колело, тъй като според законодателството на щата Калифорния, превозни средства с тегло над 750 кг не могат да се считат за мотоциклети. Статията също така споменава, че е направен опит за привличане на нова група инвеститори от Лас Вегас, които да съдействат за серийното производство на автомобила.

През 1978 г. Gyro-X излиза отново на корицата на Gyrovehicles, като в публикуваната статия превозното средство вече се нарича Gyroglide. Скоро след това двуколесният прототип изчезва за дълго време и се появява отново чак през юли 1994 г., когато се оказва, че вече е трансформиран в триколесна кола, задвижвана от двигател VW, а жироскопът отдавна е изчезнал. През 2009 г. тогавашният му собственик пуска клип в YouTube с молба за всякаква информация, която може да даде повече подробности за миналото на автомобила. Скоро след това Gyro-X е купен от Марк Бринкър, колекционер от Хюстън, който през декември 2011 г. го продава на Lane Motor Museum. Въпреки че по това време експерименталното превозно средство на Тремулис и Съмъс вече е силно модифицирано, реставраторският екип успява да го възстанови до първоначалното му състояние.
