Уф, тази маска. С часове нямам шанс да я сваля нито по летища, нито в самолета. Но все пак е преграда за този ужасен вирус, който побърка света. Отговорността и превенцията имат предимство! Но със сигурност на никого не е лесно в тези пандемични времена. Все така със защитна маска стигам хотела и се качвам в асансьора. Голям, широк, а на пода му лепенки с форма на стъпки. Посланието им гласи: максимум четирима души, всеки един плътно в ъгъла, с лице към стената… Даваме шанс на гърбовете ни да си поговорят. Новата нормалност.
За щастие AUTO BILD не е учебник по микробиология, но държа на този увод, за да огранича поне малко естествената завист от това, което ще последва. Всъщност многочасовото изпитание без съмнение си заслужаваше. Защото крайната му точка бе Silesia Ring, модерна състезателна писта между Вроцлав и Катовице, където Porsche представи пълната си гама GTS. Но нека се върнем към едни по-далечни времена без маски, но с не по-малко предизвикателства.
Например в годината 1964. Знатен барон подава максимална газ по прашните шосета на Северна Сицилия и започва да се изкачва по щедрия на завои път към Колесано. След 72 шеметни километра пътуването приключва под звуците на бурни аплодисменти в градчето Черда. След още девет скоростни отсечки мъчението за хора и автомобили приключва. Барон Антонио Пучи и навигаторът му Колин Дейвис печелят легендарното състезание Targa Florio след общо седем часа и десет минути, на границата на възможното и в сребристо Porsche Carrera. Първото Porsche с легендарните три букви GTS като допълнение към името.

Мощност, надеждност и скорост. Открай време това са характеристиките на спортните автомобили. Особено при по-продължителни надпревари по обществени пътища комфортът на пилотите започнал да се оказва решаващ за тяхното добро представяне. Удобствата в купето подпомагат максималната концентрация и издръжливост на състезателите. Така възниква нуждата от един нов автомобил: бърз, сигурен, но и комфортен. Отговорът на инженерите от Цуфенхаузен се нарича GTS или Grand Turismo Sport.

От онези славни години вече е минало доста време. Обозначението GTS претърпява сериозна промяна. Докато трите букви първоначално символизират допълнителната щипка комфорт в расов състезателен автомобил, с времето те се превръщат в етикет, зад който стои допълнителна доза расов спорт в автомобили с изключително висока степен на комфорт. Към днешна дата всички модели Porsche се предлагат в спортна версия GTS, включваща типичната за нея палитра от детайли. Черната алкантара в купето е израз на спортния дух, червеният оборотомер говори за нрава на тези мощни машини. Истинските експерти могат да познаят един GTS по цветовите акценти на шевовете по седалките. Ако, разбира се, го нямаше избродирания надпис GTS, по който дори пасажер без предварителни познания може безпогрешно да разпознае модела.
Заради спортното окачване подът на тези автомобили е по-близко до асфалта. Черни двойни ауспухови тръби и оградени в черно предни фарове подсказват, че черното е традиционен мотив в дизайнерската концепция на GTS. Често в коприненочерно са и надписите отвън, предната решетка и джантите. Комбинацията с наситеночервената каросерия гарантира силен контрастен ефект – безапелационен израз на един безкомпромисен спортен дух.

Но както казват добрите психолози, истинските добродетели не бива да се търсят само отвън. Дори и при екстровертни атлети като моделите GTS. Не е нужна дарба на психоаналитик, за да се усети с тялото и душата откровеният спортен характер на тези необикновени автомобили. Адаптивното окачване Porsche Active Suspension Management (PASM) се грижи за максимално прецизно управление, а спортната настройка на двигателите чудесно си партнира с нахъсания стил на GTS. В сравнение с роднините агрегатите тук разполагат със Sport Chrono пакет, който ги дарява с около 15 до 30 допълнителни конски сили, за по-високи въртящи моменти и по-шеметни максимални скорости. Сериозни предимства за професионалния спортист при всеки един семеен дуел, като той си остава напълно пригоден и за ежедневието.
ИЗВОД
Допълнителна надеждност, мощност и скорост – това са характеристиките на всеки GTS. Трите букви продължават да подсказват, че тук става дума за нещо допълнително. През 60-те
комфорт за расовия атлет, а в наши дни спортен дух към елегантно удобство.