Golf I: моделът, който спаси Volkswagen


17
мар.
2017

Какво би станало, ако Германия беше изгубила от Холандия? Какво би бил Volkswagen без модела Golf? През 1974 г. костенурката вече силно накуцва. Германия има нужда от нов герой.

Фактите говорят сами за себе си, но въпреки това трудно ми ги побира главата. Националният отбор на ГДР печели мача вместо отбора на Федерална Германия през 1974. На конкурса Евровизия също присъстват хора от източната част. Старият черно-бял комисар (не Коджак) се вихри по телевизията. Opel, а не VW продава повече коли в Германия. Отрицателна е реакцията на моя шеф на въпроса ми, касаещ повишаването на заплатата. „Изчакай малко, годината е още в началото си.“

Така е. Годината е още млада и малка, но вече започва да се глези яко. Либийският петрол струва вече 242 марки за тон, вместо миналогодишните 75 марки за тон. Енергийната криза вече е факт. Литър от най-масовия бензин поскъпна с десет пфенига и струва вече 80 пфенига. Бон решава да тушира последствията от изкуственото поскъпване на петрола с ограничения на скоростта. На други места в Европа използват свои рецепти за това. В Италия, Белгия, Дания и Австрия са обявени дни без автомобили, в Холандия, Швеция и България са ограничени количествата продаван на човек бензин, а в Англия и Португалия цели бензиностанции се затварят.

По-просто и ясно не може да бъде. Всички копчета и ръчки са точно там, където трябва да бъдат. Това, което е изработено от пластмаса, си се усеща като такова. В интериора VW също залага на ръбовете и правите ъгли.

В такива тежки времена блясъкът на икономическото чудо леко помръква. Автомобилната индустрия (18 процента спад), строителната индустрия (16 процента спад) и текстилният бранш (11 процента) се превръщат в проблемните деца на икономическото семейство. Ford и VW плащат до 10 000 марки на всеки, който решава сам да напусне работа. Инфлацията се покачва до седем процента, безработицата нараства динамично до общо един милион безработни. В историята 1974 година е записана като най-неуспешната и проблемна следвоенна година за републиката.

Тези факти трудно се побират в моето въображение. То е заето от една интересна фигура. Леко тънкокрака, пухкава в талията и доста плоска при поглед отзад. Не, не говорим за жена или за цвете, а за автомобил. Автомобил, който VW представя в момент на пълна липса на пари в касата си. Автомобил, върху който са възложени всички надежди да спаси компанията. Става въпрос за модела Golf.

Не е с яйцевидна форма като „костенурката”, не е с непропорционални черти като Тyp 3. Той е новото лице на компактния клас.

Странно име за една кола през 1974 г. Кой се интересува от този спорт или хоби освен богатите мъже като Бекенбауер и компания? Франц би било хубаво име за наследника на костенурката, или например Пеле, който през 1974 се сбогува с футболната игра. Определено на хората от Волфсбург им липсва фантазия, Golf обаче независимо от името си веднага става народната кола, без значение че в нея не е останало нищо от онзи Volkswagen, който всички  са свикнали да виждат. Няма боксерен мотор с въздушно охлаждане, разположен отзад, няма заоблени форми, или огромни странични прозорци, както при модела 1600. Стига толкова. Само като „костенурка” старата платформа със задноразположения мотор е продадена в тираж от 17 милиона бройки.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >