Golf GTI: не пернишка легенда, а скъпа класика


14
ян.
2021

В средата на 70-те години с Golf GTI Volkswagen доказа, че дори компактен модел може да бъде много приятен за каране. Малкият автомобил с предно задвижване тежи значително под 900 килограма и генерира впечатляващите за времето си 81 кВт/110 к.с. от сравнително „кроткия“ 1600-кубиков двигател, които постепенно се вдигат до над 300 през десетилетията. Ако търсите спортна компактна класика, която е сравнително лесна за ремонт и за която има достатъчно части, GTI на Golf първо (1976–1983) и второ поколение (1984–1991) са правилният избор.

GTI в оригинален вид са рядкост

Но всеки, който се интересува от запазен „ранен“ Volkswagen Golf GTI или трябва да има много търпение, или да е голям познавач. Преди години екземплярите от модела бяха толкова евтини, че почти всеки можеше да си ги позволи. На пазара се предлагаха (и още се предлагат) много спортни тунинг аксесоари – така че голям брой автомобили отдавна не са в заводски вид. Ще трябва да търсите доста време, ако искате екземпляр, който не е „окепазен“ със спойлери, „раздути“ калници, тунинг на двигателя, „дискотечно“ озвучаване или прекалено шумна изпускателна система. В Италия, Южна Франция или Испания е по-лесно да се справите с тази задача, отколкото в Германия. Тунингът в тези страни е бил забранен и GTI-моделите често са в оригинално състояние, а по-топлият климат успява да ги спаси от ръждата. Заради силното слънце обаче спортните седалки и боята често са избледнели, а „кората“ на багажника – сцепена. Но хората не се притесняват от тези недостатъци, когато колата е в оригинален вид.

Оригиналните Golf 1 са рядкост и е по-вероятно да бъдат намерени в Южна Европа, където тунингът не е бил позволен.

Гамата от двигатели е голяма и издръжлива

Не можете да сбъркате с двигателите, защото всички са добри сами по себе си. 1,8-литровият агрегат с 82 кВт/112 к.с., наличен от моделната 1983 година, е по-добър от първия с обем 1,6 литра и 81 кВт/110 к.с., като увеличението на работния обем носи повече от оскъдното вдигане на мощността. GTI вече развива 190 вместо 182 км/ч, а увеличените горивни камери се усещат особено добре при средни обороти заради по-добрата тяга. Катализаторът обаче в голяма степен „скопява“ четирицилиндровия двигател с мощност 112 к.с. В допълнение, Volkswagen Golf 2 набъбва значително по размери и тегло, така че 79 кВт/107 к.с. не се усещат като повече от 90-98 к.с. на по-слабите 1,8-литрови версии във VW Golf GL, Carat или Cabriolet. Eто защо при Golf 2 16 V със своите първоначално 102 кВт/139 к.с., а по-късно – 95 кВт/129 к.с., е значително по-добрият избор. Тези, които искат още повече, могат да погледнат към позиционирания над Golf GTI 16 V G60 със 118 кВт/160 к.с. и спираловиден компресор (G-Lader) от VW Corrado, който лесно може да бъде настроен на около 300 к.с., но не винаги издържа дълго.

VW Golf Rallye G60 изглежда доста „напомпан“ с раздутите си калници и мощност до 210 к.с.

Добро оборудване едва от Golf 2

Особено популярни са моделите в черен или с тъмнозелен металик; в идеалния случай със стоманен люк и други спортни екстри от завода. Дори в Golf 1 GTI оборудването беше оскъдно, без да предлага много комфорт. Това беше подобрено чак в Golf 2, където по-късно имаше не само „наточена“ версия 16 V, но и модели с четири врати и комфортни опции като електрически прозорци, климатик, отопляеми седалки и кожен салон. По-специално екземплярите от Южна Европа често са оборудвани с такова специално оборудване, тъй като за времето си Golf 2 GTI е сравнително скъп автомобил във Франция, Испания или Италия. В Германия цените на VW Golf 1 GTI в средата на 70-те започват от 14 000 германски марки. Наследникът на модела струва около 24 000 германски марки само десет години по-късно.

VW Golf Rallye G60 изглежда доста „напомпан“ с раздутите си калници и мощност до 210 к.с.

Умерено оборудван Golf 2 GTI от 20 000 лева

VW Golf 1 GTI с доказуем пробег под 200 000 километра лесно си сменя собственика за 30 000 лева или дори повече. С историческа регистрация (за Германия), без ръжда и след широкообхватна реставрация цените стигат до 40 000 лева – и тенденцията е да вървят нагоре. Особено специални версии като Pirelli GTI с по-добро оборудване или в атрактивен цвят. GTI от второто поколение Golf са по-многобройни и не на последно място – по-леки и по-евтини. С по-скромно оборудване цените започват малко под 20 000 лева. Модификациите 16V със и без катализатор развиват съответно 129 или 139 к.с. и при по-специално оборудване излизат не по-малко от 30 000 лева в солидно техническо и визуално състояние и със съответното специално оборудване. И при тях цените вървят само нагоре.

Редките версии с много екстри като GTI 16V са особено търсени.

Още по темата