2020
Този Golf с 275 к.с. е по-мощен от R32, по-радикален от Rallye и по-готин от GTI. За съжаление през 1993 г. е произведен само един прототип!
Целта през този Golf 3 (A59) е да печели в световния рали-шампионат. Малко преди стара му обаче на VW им свършват парите и смелостта Трябвало е да бъдат произведени 2500 бройки, за да може този състезателен Golf да участва в групите N и A световния рали-шампионат. Планираната цена е 80 000 германски марки, с 40 000 по-малко от Porsche 911. Накрая обаче се появява само един екземпляр.
Прототипът вдига 260 км/ч
В A59 няма много от третото поколение на Golf, но въпреки състезателната техника и статуса на прототип, моделът си е VW – техниката му е надеждна, изработката прилична и моделът пали от раз. На задната седалка, където вляво и вдясно от главите преминават разпънките на клетката срещу преобръщане има съвсем достатъчно и удобно място, а предните седалки Recaro са перфектни – също, както и Окачването е стегнато, но не и твърдо, като на борда има дори и сервоуправление. Няма никаква драма в управлението на модела – двигателят се държи стабилно – неговата мощност е 275 к.с., на разположение при 6000 об/мин, поддържа добре газта и звучи прекрасно при отнемане на крака от педала на газта. Максималната му скорост е 260 км/ч. За надпреварата за по-добро охлаждане на мотора създателите са се спрели на водно впръскване, чийто резервоар заедно с акумулатора и резервното колело заема голяма част от багажника. Все пак не можем да очакваме ежедневна пригодност от рали-автомобил, пък макар и Golf 3.
Дизайнерският отдел на VW в Дюселдорф се грижи за рали-външността, а със самия автомобил се заемат Schmidt Motorsport. Специалистът на тема двигатели Норберт Крайер конструира и създава новия 4-цилиндров мотор: изцяло от алуминий, с четириклапанна техника и турбина Garrett, два литра работен обем и 275 к.с., с потенциал за 400 к.с. в състезателно изпълнение, в комбинация с 6-степенна механична скоростна кутия. В рали спорта разбира се не може без двойно задвижване – в A59 техниката на Steyr-Daimler-Puch осигурява оптималното сцепление. Най-малко 25 процента отиват към предната ос, а останалото – към задната. Спойлер на покрива притиска задните колела. С по-широка предна броня и внушителни флангове, преден капак с три отвора и джанти Speedline, този Golf изглежда като солидно допингиран.
Валтер Рьорл засвидетелства таланта на A59
VW и няколко експерта успяват само за година да създадат хомолагионен модел с разрешение за движение по нормални пътища – това е истинско чудо, а през лятото на 1993 г. този супер-Golf вече е готов. Валтер Рьол, който година по-късно юрка прототипа по Нордшлайфе, засвидетелства таланта на спортиста. Фердинанд Пийх, който поема от 1-ви януари 1993 г. ръководството на финансово отслабения концерн VW за съжаление спира проекта. За скъпи рали автомобили за световния шампионат хората от Волфсбург нямат средства – жалко, тъй като A59 е имал заложби да постигне нещо голямо.