НЕЩАТА СТАВАТ СЕРИОЗНИ за Opel. Mokka, Adam, Karl, тези весели модели отново изправиха на крака производителя от Рюселсхайм. Приятните малки успехи в добавка към симпатията към германската марка подготвиха почвата за новата Astra – компактният модел, който от средата на месеца ще бъде при дилърите, трябва да докаже какво наистина може Opel. Нека не говорим излишно: в класа, в който от Focus през корейците до французите всички се борят за място под слънцето, мащабът определено е Golf. С всестранния си талант и широката гама Volkswagen излъчва перфектния противник за първия тест на Astra. Вечният дуел навлиза в следващата си фаза.
Преди да направим първия подробен сравнителен тест, решихме да съпоставим модели при премиерата на Opel и да установим къде се намира в момента автомобилът от Рюселсхайм. Колко от Golf има в новата Astra? И двата автомобила участват с най-мощните си дизелови агрегати – 1.6 CDTI със 136 и 2.0 TDI със 150 к.с., всички с механични скорости. Това са автомобили за ценители и пътуващи на дълги разстояния, натъпкани с всичко от списъка с екстри.
Най-важният въпрос за нас: как се усеща новият Opel? Справили ли са се инженерите със своята задача – да настроят добре отделните компоненти? Подхожда ли окачването на управлението, партнират ли си добре двигателят и трансмисията, как се намесва електрониката? Целта в Рюселсхайм звучи по следния начин: по-динамична от Golf, по-комфортна от Focus.
Затова при първото сравнение докарахме като опонент VW. В шест раздела ще определим дали Astra е по-добра, или е по-лоша. Обобщили сме резултата в графика, която не само позволява оценката на динамичните качества на Astra, а едновременно с това и позиционирането на модела в компактния клас. Къде е неговото място? Сравнението между Astra и Golf ще продължи и при другите моторизации. Още повече че е почти сигурно, че ще има и противник на GTI. Първият старт е за дизеловите мотори.

Astra: скосеният покрив и възходящата линия на прозорците създават впечатление за по-тясно пространство отзад

Golf : предимството на правите линии – чувствате се по-просторно. И седите по-удобно
1. КАРОСЕРИЯ – Astra е станала по-лека
ВЕДНАГА КЪМ НАЙ-ВАЖНОТО. Да, Astra е отслабнала, но не толкова, колкото бе обещано: от 1503 кг при предшественика CDTI сега тежи 1350 кг – все пак е с 34 кг по-лека от Golf. Тоест без чудеса, Opel попада там, където са повечето му конкуренти. На външен вид има подобрения, но като цяло автомобилът стои по-добре на пътя, отколкото на снимки. Добри пропорции, характерни детайли и странна задна колона – версията с пет врати играе важна роля. Тя е германската алтернатива на бестселъра Golf. Неговите прави линии осигуряват по-удобно качване отзад, повече място на задната седалка и по-добър обзор. В Astra отзад пречи възходящата линия на прозорците, а отпред – широките колони на покрива. Иначе новакът предлага типичния за Golf стандарт: багажникът, сигурността и изработката са на много добро ниво.
РЕЗУЛТАТ: ПОБЕДИТЕЛ GOLF
Шикозният Opel като вариант с пет врати е наваксал доста спрямо VW – красивият дизайн обаче е за сметка на пространството отзад и на обзора.

Astra: доста стабилна на пътя със 17-цоловите джанти, от версията със
125 к.с. е с по-твърдо задно окачване
2. ДИНАМИКА – Astra взема отлично завоя
В РЮСЕЛСХАЙМ ИМАТ ЕДНА ЦЕЛ относно усещането за Astra: по-динамична от Golf, по-комфортна от Focus. Така да се каже германската среда, при което сме любопитни да разберем как ще се справи Opel срещу Mercedes A-клас. На пътя автомобилът изпълнява обещанията на своите създатели. Управлението реагира директно и прецизно – дори една идея по-спортно от това на Golf. Това буди желание да се кара по път със завои, окачването реагира пъргаво и сигурно (от 125 к.с. с по-стегната задна ос). 17-цоловите джанти държат автомобила стабилно, без да прекаляват с твърдото возене. Всичко това се усеща доста германско, по-компетентно от твърдо возещите „азиатци“ и по-спортно от прекалено комфортните „французи“. Тоест има много от Golf в новата Astra дори и когато предните колела „рият“ по-здраво при провокираното излизане от завоя с пълна газ в сравнение с тези на Volkswagen – възможно е блокажът на диференциала на VW да работи малко по-фино върху хлъзгава повърхност. Но това са нюанси.
РЕЗУЛТАТ: ПОБЕДИТЕЛ ASTRA
Най-хубавото: Opel доставя удоволствие и ни прави радостни от идването на следващия завой. Много добро управление, прилично окачване и пъргава управляемост.

Аstra: по-малките горивни камери и по-лекият алуминиев блок допринасят за спокойната работа на 1,6-литровия дизелов мотор

Golf TDI има по-голям обем, по-мощен е (14 к.с.) и има по-голям въртящ момент (20 Нм) – предната ос се справя с тази мощност
3. ЗАДВИЖВАНЕ – „ДЖУДЖЕТО“ ДЕМОНСТРИРА ДОБРИ МАНИЕРИ
ЕДНО МОДЕРНО „ДЖУДЖЕ“ е този дизелов мотор в Astra: само 1,6 литра обем и с 14 к.с. по-слаб, което се и усеща. Затова пък CDTI притежава значително по-добри маниери от 2.0 TDI в Golf. Моторът на Opel работи по-тихо и вибрира по-малко – истински майстор на комфорта, на когото ще простим по-дългите ходове на скоростния лост на 6-степенната механична трансмисия.
Моторът на VW играе ролята на по-здравия спортист в сравнението: по-шумен, с по-добри динамични характеристики, TDI реагира по-пъргаво от средния диапазон на оборотомера и до 5000 оборота е по-жизнен в сравнение с вече затихващия Opel. Тази мощност си има своята цена: според бордовия компютър 6,0 л/100 км, докато Opel харчи по 5,3 л. Astra ще стартира първоначално с по-малка гама от двигатели: няма да има трансмисия с два съединителя, а само стандартна автоматична предавателна кутия, тъй като тя била по-надеждна във времето – поне така казват от Opel. Тя ще се предлага само за двата най-мощни двигателя. Хората от Рюселсхайм редуцират своята гама до необходимия минимум, предлагайки най-предпочитаните версии и разочаровайки феновете на екологичното задвижване (няма вариант с метан, Start-Stop системата не е серийна), както и почитателите на спорта, които ще трябва да почакат още за OPC. Затова пък VW отдавна е превърнал своя Golf в многообразен технологичен пакет: по избор с хибридно задвижване, двойно задвижване или като R версия.
РЕЗУЛТАТ: РАВЕНСТВО
Дизеловият мотор на Opel компенсира недостатъка при работния обем със спокойна работа и талант за пестене. Golf е по-шумен, а гамата на двигателите му – по-голяма.

Astra: малките кръгли уреди трябва да изглеждат спортно, пред скоростния лост липсва поставка

Golf: прегледни и големи индикатори, удобна поставка под блока за регулиране на климатик. Той от своя страна можеше да е малко по-високо разположен – както показва Opel
4. CONNECTED CAR – ASTRA ИМА ИКОНОМ НА БОРДА
„ЗДРАВЕЙ, ONSTAR? Моля, пратете ми маршрута до най-близкия италиански ресторант.“ Това е възможно само в Astra, когато натиснете бутона за гореща връзка на панела на покрива. Смесицата от Биг брадър и първа помощ влиза в интернет през гореща точка или осъществява спешно обаждане при произшествие. Все пак, за да не се случи нищо сериозно, има система за предотвратяване на сблъсък, асистент за запазване на пътното платно и система за разпознаване на пътните знаци. Темпоматът и асистентът за умора у водача (при VW това е символът с чаша кафе) изобщо не се предлагат в Opel.
Много по-лошо е положението с навигационната система, чието управление е доста по-сложно от това на Golf. От нея в реално време можете да установите къде има задръствания. А с фейслифта догодина Golf определено ще навакса. Още сега управлението на кокпита става почти безпроблемно с изключение на малко ниско разположения монитор и скритата USB букса. Astra се справя по-добре със задачата, но затова пък й липсва поставка пред скоростния лост, поставките във вратите капитулират пред 1,5-литрови бутилки.
РЕЗУЛТАТ: РАВЕНСТВО
В Astra най-важните асистенти функционират перфектно. Защо обаче навигацията няма функция трафик информация в реално време?

Golf: горният бутон регулира амортисьорите на VW на три степени

Astra: aнатомичните седалки могат и да ви масажират. VW също предлага тази функция, но само за водача
5.КОМФОРТ – ПРИ АSTRA ЛИПСВА РЕГУЛИРАЩО СЕ ОКАЧВАНЕ
ТЕЗИ СЕДАЛКИ СА ИСТИНСКА НАСЛАДА. В това отношение Opel не изостава от Golf: голям диапазон на регулиране, отлични тапицерии и сега дори функция за масаж с натискане на бутон – тези седалки са опционални, но са препоръчителни, още повече че Opel ги предлага и за мястото до водача. Тези кресла подхождат добре на идеално шумоизолираната Astra и на успешната настройка на окачването. Както и VW Opel залага от 125 к.с. нагоре на по-сложна задна ос, която се отразява положително на комфорта на возене. Въпреки гумите с размер 45 Astra поглъща добре неравностите на пътя, без да избива към спортно-германска твърдост. Едно окачване, което е чудесно за всекидневието. Тук Golf има предимството на регулиращото се окачване (DDC – опция) – така моделът от Волфсбург вози още по-комфортно, а водачът може да избира между режимите Comfort и Sport. Opel пък въобще не предлага такава опция. Не е добре за имиджа на Astra да се отказва от подобна техника.
РЕЗУЛТАТ: ПОБЕДИТЕЛ GOLF
На Astra не успяват да й помогнат дори страхотните седалки: Golf е недостижим при комфорта. Opel дори не се опитва да го атакува.
6. РАЗХОДИ – СПЕЦИАЛНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ
ТЕЗИ СЕДАЛКИ СА ИСТИНСКА НАСЛАДА. В това отношение Opel не изостава от Golf: голям диапазон на регулиране, отлични тапицерии и сега дори функция за масаж с натискане на бутон – тези седалки са опционални, но са препоръчителни, още повече че Opel ги предлага и за мястото до водача. Тези кресла подхождат добре на идеално шумоизолираната Astra и на успешната настройка на окачването. Както и VW Opel залага от 125 к.с. нагоре на по-сложна задна ос, която се отразява положително на комфорта на возене. Въпреки гумите с размер 45 Astra поглъща добре неравностите на пътя, без да избива към спортно-германска твърдост. Едно окачване, което е чудесно за всекидневието. Тук Golf има предимството на регулиращото се окачване (DDC – опция) – така моделът от Волфсбург вози още по-комфортно, а водачът може да избира между режимите Comfort и Sport. Opel пък въобще не предлага такава опция. Не е добре за имиджа на Astra да се отказва от подобна техника.
РЕЗУЛТАТ: ПОБЕДИТЕЛ ASTRA
Opel пести от техника и разнообразие и предава икономията към своите клиенти. Astra е значително по-изгодна, което я прави атрактивна.
ИЗВОД: ASTRA – ПО-БЛИЗКО ОТ ВСЯКОГА ДО GOLF
98-ПРОЦЕНТЕН GOLF ЗА 95 ПРОЦЕНТА ОТ ЦЕНАТА – стратегията на Opel става ясна по време на шофиране. Новият модел разполага с всичко важно и търси клиенти, които желаят германското – но не и Golf. Затова пък те се отказват от техника, която на други места се разбира от само себе си.