Goggomobil Т250: екзотика на българския пазар преди 65 години

1504
2025

През втората половина на 50-те и началото на 60-те години някои от най-достъпните западни леки автомобили се продават и на българския пазар срещу левове. Може би най-екзотичният от тях е миниатюрният западногермански Goggomobil, който дебютира у нас през есента на 1959 година, а тази интересна новина е отразена в декемврийския брой на вестник „Авто мото“:

Неотдавна по улиците на София се появиха три малки автомобила, които привлякоха вниманието на много граждани. Това бяха западногерманските автомобили Гогомобил от 300, 400 и 700 куб.см….

…През 1960 г. у нас ще бъдат внесени известен брой автомобили Гогомобил от моделите 300, 400 и 700 и фургон. Цената на отделните модели, които ще се внасят и продават у нас, не е още установена.

Микроколите Goggomobil се произвеждат от фирмата Glas в баварския град Динголфинг между 1955 и 1969 г., като се предлагат се три основни модела, които споделят еднаква ходова част: Goggomobil T седан, Goggomobil TS купе и Goggomobil TL ван. Разположеният зад задните колела двигател е двутактов, двуцилиндров с въздушно охлаждане и първоначално е с работен обем от 250 куб. см, но по-късно се предлага до 300 и 400 кубика. Всички изпълнения са оборудвани с електрическа преселективна трансмисия, произведена от Getrag, и ръчен съединител. Окачването е независимо с винтови пружини с въртящи се оси.

Между 1955 и 1969 г. са произведени 214 313 екземпляра от най масовата версия седан, 66 511 купета и общо 3667 пътнически и лекотоварни изпълнения на универсалния модел Transporter.

Първият сериен Goggomobil T250 е представен от Glas на международното изложение за велосипеди и мотоциклети IFMA през 1954 г. За времето си това е един конвенционално изглеждащ седан с две врати и монтиран отзад 245-кубиков двутактов двуцилиндров двигател с въздушно охлаждане.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

През 1957 г. са направени някои конструктивни промени, като на мястото на единичната чистачка на предното стъкло са поставени две, а плъзгащите се странични стъкла на вратите са заменени с навиващи се прозорци. По същото време вече се предлагат и по-мощните версии T300 и T400, оборудвани с по-големи двигатели от 300 и 400 куб. см. Последната промяна в дизайна на седана е направена през 1964 г., когато обратно отварящите се врати със задни панти са заменени с конвенционални.

Производството на приключва на 30 юни 1969 година.

Показаният на снимките екземпляр на Goggomobil от 1956 г., е част от колекцията на Георги Бояджиев, един от най-старите членове на Български автомобилен клуб „Ретро“.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин