2017
И все пак топката не влезе във вратата. При загубата на Германия от Англия с 2:4 на Уембли през 1966 г. руският страничен съдия явно беше с „английски” очила. Според нас топката не успя да пресече линията. Същото може да се каже и за автомобилния производител Ханс Глас – той така и не пресече линията на успеха с голямото си творение – изискания Glas V8.
Светът върви към разруха. Нищо вече не е наред, нормите и стойностите не важат. Редът, дисциплината, умереността и старанието – идеалите на нашите бащи, се превръщат в дим. В страната на икономическото чудо традициите се разпадат. Младежта е пощръкляла: култ към наркотиците, хипита, битници, скитници, демонстрации, скандали, рокери, свободна любов. В същото време царят икономическа криза, рецесия, политически кризи и скандали, канцлерът се оттегля. Годината е 1966, Федералната република се обновява.
Само Ханс Глас не. Той представя автомобил, който е движещо се противоречие на изнервения, бунтарски, антиеснафски дух на времето. Неговият Glas 2600 V6 е аристократичен, красив, вечно елегантен – изискан джентълмен на четири колела. Но в същото време е и реликва от една отиваща си епоха. Поглеждам го и виждам големия неизвестен модел на всички германски луксозни автомобили и се сещам за една народна мъдрост с много дълбоко значение: „Няма ненаказано добро!” Какво кощунство – този автомобил трябваше да загине. V8-автомобилът, наричан от познавачите “Glaserati”, е много търсен и ценен, но е произведен в само 277 екземпляра. Светът може да е толкова несправедлив.
Говорим за дърво от орех, алуминиеви лайстни, брони от неръждаема стомана, правоъгълни фарове, изработена на ръка каросерия, дървен волан и блестяща хромирана радиаторна решетка. Говорим за два задвижвани с ангренажен ремък разпределителни валове (много необичайно по онова време) и за фини детайли като серийното регулиране на нивото на окачването с пружинни стойки Boge Hydromat и De Dion заден мост. Говорим за обгръщащо водача арматурно табло със седем уреда – като бляскав магазин за часовници, за италиански топдизайнер и за неустоимата мечта на един Selfmade-шеф да построи автомобил, който няма равен на себе си.
На 20-годишна възраст Ханс Глас отива в Канада и САЩ и става производствен мениджър на Harley Davidson. През 1924 г. поема от баща си фирмата Isaria и я разширява до най-голямата фабрика за селскостопански машини в Европа. След войната най-младият производител на автомобили в Германия произвежда легендарния Goggomobil, измества от пазара „самоделките” като Kleinschnittger и Messerschmitt и заема седмо място в Германия – пред BMW и Borgward. Общо са произведени над 200 000 Goggomobil-а.
Продължете на следващата страница