2025
Леле, майко! Срам! От няколко минути гледам като теле, защото не мога да oткрия къде са бутоните за управление на огледалата. Накрая ги намирам… в тъчскрийна! Потеглям, включвам мигача и веднага се удивлявам от нетипично силния му звук. А когато излизам на магистралата, върху дисплея на инфотейнмънт системата се появява виртуален часовник, чиито цифри биват местени от… строителен кран! Geely Starray определено е пълен с изненади. На най-голямата от тях не е просто закачка – а доста сериозно предупреждение за европейския автомобилен бранш. И тя, е че въпреки своите странности, на пръв поглед този „китаец“ не демонстрира никакви сериозни недостатъци спрямо доказаните конкуренти от Стария континент и Азия! И преди сме го казвали, сега ще го повторим: в Поднебесната империя се учат мноооого бързо – и този SUV го доказва за пореден път.

Оформлението на предната част леко напомня на някои мотиви от Hyundai Tucson, но въпреки това Starray има ярко изразена идентичност. Предните светлини във форма на бумеранг изнасят малък спектакъл при всяко отключване на автомобила – атрактивно, колкото и при Audi. И като стана дума за отключване: върху ключа веднага ни прави впечатление бутонът с прекъсната окръжност и стрелка – с негова помощ можете да стартирате двигателя, преди да сте влезли в автомобила, за да загрявате или охлаждате купето. Такива опции са доста често срещани в САЩ – но и в Европа поради екологични съображения не са наложени (напр. в Германия можете да отнесете глоба, ако ви хванат да държите мотора работещ, ако МПС-то не се движи). И все пак: благодарение на хитрата функция през зимата имате възможността както да влезете в затоплен автомобил, така и да сте размразили стъклата.
Качество на ниво над средното
Дизайнът тип „космически кораб на колела“ е продължен и в интериора, където при стартиране на екраните излизат футуристични графики. Грозни фуги? Тракащи детайли? Нищо подобно: сглобката прави впечатление на много качествена – и ако скриете емблемите, със сигурност бихте могли да заблудите някои лаик, ако му кажете, че тук не става въпрос за далекоизточен модел, а за представител на някоя от марките със 100-годишна история. Алкантарата върху горната част на таблото дори добавя „щипка“ премиум усещане, също както и фините шевове по кожата. Нещо повече: Geely радва със собствени дизайнерски решения, които демонстрират, че китайците вече са достатъчно уверени да творят, а не просто да копират – което беше техният „национален спорт“ доскоро. Инфотейнмънт системата работи бързо и доста интуитивно – но за да ползвате Android Auto, трябва да инсталирате допълнително приложение. Явно в Китай тази функция не е много тачена… А системата можеше да бъде настроена единствено на два езика – руски и английски.


Иначе Starray радва с типичните за SUV добродетели като щедро място за краката и главите на първия и втория ред, както и с огромен багажник (цели 650 л). Всъщност конструкцията на неговата щора, склонна да драска пластмасовите облицовки, беше единственият детайл, който създава усещане за недостатъчно добро качество. Приятна изненада беше наличието на резервна гума – важен детайл, който все по-често отсъства при новите модели.
Две бензинови моторизации, два вида автоматици
За задвижването в нашия тестови автомобил се грижеше 1,5-литров турбобензинов двигател със 172 к.с., комбиниран със 7-степенна автоматична трансмисия с два съединителя (цените за тази версия стартират от 63.490 лева). При превключване от предна на задна предавка и обратно винаги трябва да преминаваш през N – поради което на моменти даваш газ на празен ход. Иначе кутията върши работа съвсем образцово, облеченият в кожа мини скоростен лост изглежда шикозно, а най-високата предавка е с добре подбрано предавателно число, така че да можете да поддържате скорост 140 км/ч на магистралата без двигателят да се натрапва акустично. Тогава обаче разходът скача до около 9 л – все пак говорим за висок 1,7 м автомобил с тегло 1571 кг. Иначе без проблеми можете да постигнете дори под 8 л. Щяхме да се радваме и на по-голям резервоар – тъй като побира само 54 л.

Нямахме възможност да изпробваме и другата версия – с 2-литров двигател и 238 к.с., при която ще можете да разчитате на 8-степенен автоматик с хидротрансформатор (от 75.490 лв.), както и на 4х4. А то е силно препоръчително – най-малкото защото само на предно автомобилът не потегля с много добро сцепление върху мокра настилка.


За малко да забравим и въпроса, който повечето клиенти ще задават при марка, която все още не се е наложила в Европа – колко е гаранцията? Geely дава 4 години и/или 100 000 км – което е близко до нивото на познатите брандове, но не и по-високо. А за бранд, който тепърва следва да се налага, би следвало да очакваме и малко по-дълга гаранция.
Много богато оборудване
С по-малкия двигател клиентите получават базовото ниво на оборудване GK – което всъщност е доста богато: автоматични LED фарове, панорамен покрив, 19-цолови джанти, електрическо регулиране на предните седалки, подгряване на волана, отопление на предните и задните (!) места, инфотейнмънт система с 10,2-инчов дисплей, 4 USB-извода, пад за безжично зареждане на мобилен телефон, асистенти за потегляне и спускане по наклон, асистент за шофиране по магистрала, разпознаване на пътните знаци, адаптивен темпомат, 2-зонов автоматичен климатик, безключов достъп, система от камери за паркиране… Май единственото, което ни липсва, е системата за следене на сляпата зона – иначе оборудването е топ!


Ако решите да поръчате по-големия двигател с 4х4, получавате върховата версия GK за 75.490 лева, при която получавате също Head-Up дисплей, премиум аудиосистема, памет за огледалата и позицията на шофьорската седалка, обдухване на предните седалки, 20-цолови джанти – и светеща емблема на Geely. Своеобразен сигнал за европейската автомобилна индустрия…

Извод
Geely Starray е автомобил от друг свят с ярко изразен характер. SUV-ът носи редица предимства като модерен семеен автомобил. Естествено, по-голям двигател и 4х4 биха пасвали по-добре на този SUV. Но по-важният извод е, че този „китаец“ с изгодна цена и богато оборудване не демонстрира никакви съществени недостатъци спрямо доказаните конкуренти от Европа и Азия.
ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ

Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред напречно • Работен обем 1499 см3 Мощност 128 кВт (172 к.с.) при 4500 об./мин • Макс. въртящ момент 290 Нм при 2000–3500 об/мин Задвижване предно/7-степ. автоматична трансмисия с два съединителя • Д/Ш/В 4670/1900/1705 мм • Тегло (празен) 1571 кг • Багажник 650–1610 л • 0–100 км/ч 9,7 сек • Макс. скорост 190 км/ч Разход 6,8 л А95Н/100 км (NEDC) Емисии CO2 145 г/км Цена от 63 490 лв.