2023
Toyota иска да измести фокуса си при разработката на водородни горивни клетки от леките автомобили към камионите. Главният технологичен директор на компанията Хироки Накаджима разкри на автомобилното изложение в Токио, че решението било продиктувано от слабите продажби на Mirai.
Toyota ще промени своята стратегия за водородните модели: вместо да се фокусира върху леките автомобили, в бъдеще японският гигант ще разработва горивни клетки предимно за камиони. Това заявява главният технологичен директор на Toyota Хироки Накаджима на автомобилното изложение в Токио (което продължава до 5-и ноември), цитиран от Autocar.
В лицето на Toyota Mirai производителят разполага в гамата си с един от двата масови модела на горивни клетки в света – вторият е Hyundai Nexo. Засега обаче Mirai не жъне успехи: Toyota представи атрактивния седан на автомобилното изложение в Лос Анджелис още през ноември 2014 г., а до края на миналата година от него са продадени 22 000 бройки по целия свят, в което влизат 11 300 за САЩ и около 7400 – за Япония.
Toyota: „Опитахме с Mirai, но не успяхме“
Според Накаджима слабият интерес на потребителите към водородните автомобили се дължал главно на липсата на достатъчно станции за зареждане на водород. „Опитахме с Mirai, но не успяхме“, казва ръководителят на технологичния отдел. „Станциите за зареждане на водород са малко, изграждането им е трудно и затова продажбите на Mirai са в ограничен обем.“
Накаджима обаче е сигурен, че камионите били много по-подходящи за водородно задвижване: „Лесно е да се създаде (бел. ред. мрежа от станции) за средно големи камиони, тъй този тип превозни средства се движат предимно от т.А до т.Б“, обяснява Накаджима . „Голям брой камиони пътуват само от т.А до т.Б, поради което в отделни участъци можете да управлявате станциите за зареждане по-стабилно. Товарните автомобили са най-важният сектор, в който трябва да се опитаме да постигнем напредък с водорода.“
Следващото поколение горивни клетки на Toyota: по-малки, по-евтини и по-ефективни
Но Накаджима не иска да се откаже напълно от разработката на водородни леки автомобили. Ето защо в момента Toyota търси начини за намаляване на размера на компоненти като модула с горивни клетки и бутилките за водород, така че технологията да бъде подходяща за различни видове превозни средства. „Опитваме се да намалим размера на водородните компоненти при леките автомобили“, казва високопоставеният мениджър.
Според Toyota новото поколение водородни горивни клетки, което към момента е в процес на разработка, ще бъде двойно по-евтино от сегашното и в същото време – 2,5 пъти по-издръжливо от дизелов двигател. Освен това трябва да бъде с 20 процента по- ефективно. Въпреки предимствата си, новата горивна клетка се разработва специално за товарни автомобили – но в бъдеще Toyota смята да я адаптира и за леки.
Toyota доставя горивните клетки за BMW iX5 Hydrogen, SUV на водород, от който баварският автомобилен производител пусна малка серия от 100 бройки. BMW разработва съвместно с Toyota горивни клетки още от 2013 г., но няма планове за разширяване на това сътрудничество в бъдеще.
Toyota Mirai – сравнително успешна в Калифорния, но остава екзотика по пътищата
Въпреки това Toyota Mirai се радва на нарастваща популярност в Съединените щати през тази година: по данни на Hydrogen Fuel Cell Partnership за третото тримесечие на 2023 в Съединените щати са продадени 966 водородни автомобила – с 531 процента повече от същия период на предходната година. От тях 882 са Toyota Mirai. Всички те са реализирани в американския щат Калифорния, единствения, където има обществено достъпни станции за зареждане с водород. Регистрационните на електромобили с батерии обаче са 100 пъти по-високи само в Калифорния.
В края на октомври 2023 г., според информация InsideEVs, в Калифорния е имало общо 55 станции за H2. В момента се строят още пет. Това би означавало, че на всяка станция се падат по 322 водородни автомобила. Калифорния осигурява сериозни субсидии при покупката на автомобили с водород, основно поради проблеми с мръсния въздух в големи градове като Лос Анджелис.
През 2021 г. Toyota Mirai се предлагаше в САЩ за малко под $18 000, защото Toyota предложи отстъпка от $20 000. Към нея бяха добавени и 12 500 долара под формата на данъчни облекчения от правителството, както и ваучер за зареждане на стойност 15 000 долара. Въпреки че да караш Mirai в Калифорния може да ти излезе почти безплатно, в Интернет има множество оплаквания от шофьори, които искат да се отърват от своя водороден автомобил възможно най-бързо заради проблеми със зареждането, разкрива EFAHRER.com.