Ford Transit и Tourneo: c 4х4 и mLSD


25
дек.
2020

Ако ви попитат за най-известните модели на Ford, вероятно няма веднага да се сетите за един от големите бестселъри на марката през последните няколко десетилетия. Fiesta, Focus, Mustang… Няма никакво съмнение! Но дали в списъка ви ще попадне и Transit? Автомобил, който тази година чества 55-годишния си юбилей? Да, виждаме го често по улиците, но го свързваме по-скоро с бизнес, макар немалко клиенти да го използват за лични нужди в ежедневието. Аз лично си спомням като дете, как турските гастарбайтери пътуваха през България през лятната ваканция, претоварили до козирката точно тези търпеливи машини с хора и багаж, на път към родината си, тръгнали от Австрия или Германия, където хората с намигане наричаха модела Ford Türkspeed.
Тогавашните пътешественици днес със сигурност биха стигнали до отдалечените краища на южната ни съседка значително по-комфортно и по-бързо. Защото за Transit и цивилната му версия, микробуса Tourneo, от Ford сега предлагат разнообразно оборудване, с което без никакви проблеми може да се движите дори офроуд. И да се чувствате сигурно и комфортно. Може да се възползвате от задвижване на четирите колела, но не е задължително. Защото моделите с предно задвижване, представителите на т. нар. серия Custom, се окомплектоват с един неголям, но съществен конструктивен детайл, който идва от горещите спортни модели на марката Fiesta ST и Focus ST, като сега намира приложение в лекотоварната гама.

Механичният диференциал с повишено вътрешно триене за предната ос тук се нарича mLSD. Той се активира в случай, че едно от двете предни колела загуби сцепление върху хлъзгава настилка. Задвижващата сила се предава мигновено в двете посоки, с което до голяма степен се избягва буксуването. Освен това изцяло механичната блокировка е свързана с електронната програма за стабилност ESP. Докато при спортните леки автомобили тази технология цели преди всичко по-бързото и ускорено излизане от завои без недозавиване, бъдещите собственици на 8-местната обемна лимузина Tourneo Active ще могат да се придвижват много по-сигурно върху критични пътни настилки. Това важи както за кални черни пътища, така и за сняг или екстремно мокри пътища.
Въпреки тези технически нововъведения фината бизнес совалка съвсем не е превърната в стопроцентова офроуд машина. За да изпълни тази цел, на Tourneo биха му били нужни пълноценно задвижване на всички колела и по-високо окачване. Нашият тест върху мокри горски пътища в покрайнините на Мюнхен доказа, че новият механичен диференциал с ограничено приплъзване определено помага да се измъкнете от ситуации, при които конвенционалното предно задвижване по-скоро би ви изоставило безпомощни. Затова предложението на Ford ще бъде много интересно за спортни натури, чието хоби е невинаги да се движат по утъпкани, т.е. асфалтирани пътища. Сещам се за маунтън байкъри или рафтинг любители.

На този фон според бюджетните ви възможности – цената на Ford Tourneo Custom Active започва от 86 600 лева с ДДС – тези трудолюбиви машини ще ви глезят с комфорт в купето и съвременна техника под предния капак. В допълнение, избрани модели предлагат предимствата на електрифицираните силови агрегати с уникалните в сегмента 2-литрови EcoBlue хибридни силови агрегати на Ford. С 48-волтовата технология тип мек хибрид на борда се възстановява енергията при спиране, съхранява се в 48-волтова батерия и се използва за увеличаване на горивната ефективност.

По-големият брат на Tourneo, чистокръвният лекотоварен автомобил Transit с добавката Trail, вече е с пълноценно задвижване на четирите колела. Тежащият 3,5 тона товарач се разпознава лесно по черната предна решетка с гигантския релефен надпис FORD в стилистиката на американската легенда Raptor.

С този автомобил всяка куриерска компания без никакви затруднения може да достави пратките си дори на отшелници, умишлено оттеглили се от цивилизацията през девет гори в десета. За България все още се очаква цената, която магьосниците, координиращи съвременната логистика на модерната електронна онлайн търговия, ще трябва да могат да отделят, за да го притежават. Въпреки големия технически скок напред не бива да се забравя, че по отношение на впечатляващата си проходимост дългият 5,5 метра исполин дори с 4х4 не се превръща автоматично в Land Rover.

ИЗВОД

Фойерверк от технически иновации при модели, които успешно се развиват в сянката на леките автомобили на марката. С обновената си лекотоварна гама Ford ще спечели още нови клиенти, търсещи място под слънцето извън големия град.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >