Ford Torino King Cobra: 1,7 тона, 700 коня, 250 км/ч

0404
2024

Ford Motor Company се превръща в синоним на американския автомобилен спорт още от времето на Model T, но никоя ера не е донесла толкова успехи за марката, колкото 60-те години на миналия век. До 1969 г. Ford вече има четири последователни победи в 24-те часа на Льо Ман с GT40, докато Mustang реализира забележителни резултати в сериите Trans-Am, а всемогъщият Torino Talladega доминира в сериите NASCAR Sprint Cup през 1968 и 1969 година. След безапелационното надмощие на Dodge Charger Daytona през 1969 г. обаче Ford решава да създаде свой собствен пистов боец, чрез една силно модифицирана и много по-аеродинамична версия на Torino. Така се ражда състезателният прототип, наречен King Cobra. За съжаление, точно по същото време NASCAR коригира своя правилник, в резултат на което минималният брой серийно произведени автомобили трябва да се увеличи от 500 на 3000, за да може конкретният модел да се класира за Sprint Cup. Това е и основната причина, поради която Ford се отказва от проекта и оставя Dodge и Plymouth да трупат дивиденти в серията през следващите три години.

Проектът King Cobra се отличава с редица визуални промени, направени върху стандартната каросерия на Torino. Основната от тях е в изцяло новата клиновидна предна част, така че да се подобри аеродинамиката на автомобила. Четирите фара са заменени с два, които са поставени в калниците и покрити с капаци, а радиаторът е преместен под бронята. Някои съществени промени са направени и отзад, което веднага личи от по-тясната броня и силно изнесените навън изпускателни тръби. Вертикалните задни светлини са заменени с хоризонтални.

За разлика от външния вид, интериорът на King Cobra до голяма степен запазва стандартния си вид с някои малки промени като наличието на спортен волан с три лъча и леки козметични доработки. Хромираните превключватели, плъзгачите за управление на парното и радиото и хоризонталният скоростомер, характерен за повечето модели на Ford от онова време, присъстват и тук. Подобно на повечето първокласни мускулести автомобили, прототипът има скоростен лост Hurst с T-образна дръжка, монтиран на пода.

Този специфичен прототип е оборудван с изумителния 7,0-литров двигател Boss 429 на Ford – Semi-Hemi V-8, който осигурява мощност от над 700 конски сили и е съчетан с четиристепенна механична скоростна кутия, както е и при серийния вариант. Останалата част от задвижването също е почти идентично с това на стандартния Torino, с изключение на персонализираните изпускателни тръби, ауспусите IMCO и вида на скоростната кутия. Torino King Cobra е снабден със специфичното за NASCAR задно окачване, което включва чифт издръжливи и много дълги полуелиптични листови ресори и амортисьори Monro-Matic. Отпред е възприета стандартната конфигурация с двойни A-образни рамена с пружини. Предните спирачки са усилени дискови, а задните са барабанни. Комплектът от специални състезателни колела Magnum 500, обвити в гуми Goodyear Eagle, е съобразен с пистовата настилка и чудовищната мощност от 700 коня. Доколкото е известно са направени само два такива автомобила, като този на снимките неотдавна е продаден на търг от RK Motors Charlotte за 549 900 долара.

Фактът, че въпросният прототип е жив и продължава да „рита“ доста здраво дори след след 54 години е голямо изключение, тъй като повечето подобни образци на експериментални и тестови автомобили са или смачкани, или повредени, или разглобени, след като са изпълнили своята функция. Това, разбира се, не компенсира факта, че King Cobra никога не е участвал в истинско състезание, но той все пак си остава важна част, както от фирмената история на Ford, така и от миналото на американския автомобилен спорт.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин