Ford Sierra XR 4: фатално привличане

3112
2024

Преди малко повече от четири десетилетия дебютира един от най-атрактивните образци на европейския Ford. Това е Sierra XR 4 – най-мощният и най-бърз вариант на модела, който се отличава с много по-спортен характер и по-ефектна визия. Изпреварилият времето си дизайн, проектиран от френския стилист Патрик ле Кемен, изпъква с някои нетрадиционни елементи, като най-характерният от тях е двойният спойлер, монтиран в долната част на задния капак. Той е заимстван от експерименталния Ford Probe III и без да ограничава видимостта чувствително допринася както за подобряване на аеродинамиката, така и за повишаване на стабилността при високи скорости. При проектирането на Sierra XR 4 коефициентът на въздушно съпротивление е снижен от 0,34 на 0,32, което го превръща в най-аеродинамичния сериен Ford на своето време, като единствените два автомобила, които тогава го превъзхождат по този показател, са Porsche 924 и Citroën GS.

Основната концепция на Sierra XR 4 със задвижване на задните колела обаче продължава да се придържа към консервативната философия на фирмата. Използваният двигател е модернизирана версия на бензиновия V6 с работен обем 2792 куб.см. Цилиндри­те са разположени под ъгъл 60 градуса, клапаните са висящи и се задвижват от централен разпределителен вал, който от своя страна се върти от коляновия вал чрез зъбни колела. Двигателят работи с инди­ректно механично впръскване в смукателните тръбопроводи. Степента на сгъстяване е 9,2:1, а максимална­та мощност достига 110 кВт при 5700 об/мин. Запалителната уредба е транзисторна от безконтактен тип.

Основните уреди се намират в непосредствена близост до волана, а средната част на арматурното табло е завъртяна към шофьора по подобие на BMW. Стандартното оборудване включва две външни огледала, които се регулират автоматично, задно стъкло с електрическо отопление и чистачка с дюза, пред­ни анатомични седалки, като тази за шофьора може да се препозиционира и във вертикално направление, регулируеми облегалки за глава на всички седалки и електрическа ключалка на задния капак.

ø;

Каросерията е самоносеща, а окачването на четирите колела е независимо. На предния и задния мост има по един торсионен стабилизатор на напречните колебания с диаметър съответно 26 и 10 мм. Кормилното управление е със зъбна рейка и по желание може да бъде снабдено със сервоусилвател. Ва­лът на волана е обезопасен с помощта на шарнир и телескопично устройство. Обемът на багажното отделение е 0,41 куб.м, но при сваляне на едната или двете облегалки на задната седалка може да се увеличи съответно до 0,8 и 1,20 куб м.

Максималната скорост на Ford Sierra XR 4 достига 210 км/ч, а ускоряване­то от 0 до 100 км/ч се извършва за 8,4 секунди. Разходът на го­риво при три основни режима (90 км/ч, 120 км/ч и градско движе­ние), е съответно 7,6, 9,6 и 15,5 л на 100 км.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин