Газ до дупка, изправен волан… готови за скок! 2,5-тонният камион излита и каца на предните си колела без окачването с амортисьори Fox изобщо да се впечатли. През това упражнение повечето SUV-ове вероятно ще преминат, оставяйки купчина потрошени пластмаси зад гърба си – а нищо чудно и спукан картер.
Но не и Ranger Raptor: препускането с пикап с мощност 292 к.с. и окачване, достойно за пустинното състезание Baja, доставя върхово удоволствие. И въпреки че при подобни изпитания разходът скача двойно, звукът на двигателя доставя такъв кеф, че ще накара космите ви да настръхнат.
Хеви метъл от ауспуховите тръби
В спортен режим т.нар. „звуков инженеринг” превръща дрезгавия рев на блус рок от ауспуха в басов тътен. А в режим Baja Ranger Raptor напомня на Lamborghini! Защото второто издание на модела идва не с разумен 2-литров дизел, а с необуздан 3-литров V6 битурбо бензинов двигател – и така се доближава в максимална степен до „аналога“ си за пазара в САЩ.

Но нека се върнем към историята: преди 13 години Ford създаде за пазара в САЩ на базата на F-150 състезателен клас за почти серийни автомобили в пустинното състезание Baja 1000. Там дебелите „динозаври” скачат през пустинята със 120 км/ч на гуми с високи бордове, а устойчиви на прегряване амортисьори, комбинирани с пружини с дълъг ход, контролират движенията на каросерията.
Блокажи на два диференциала като при Мерцедес G-класа
В режим Baja новият V6 бензинов двигател газта е чувствителна като при пистов мотоциклет. Това се дължи в основна степен на анти-лаг системата, която оставя дроселовите клапи отворени за няколко секунди след вдигане на крака от педала на газта, така че да не се налага турбото да се „развърта“ отново при следващото ускорение.

Новият Raptor разполага не само с по-потентен двигател, но също и c блокаж на предния диференциал, полуперманентно 4х4 (с електронно контролиран многодисков съединител) и увеличен с 20 до 256 милиметра ход на пружините отпред .
При движение по пресечен терен управлението и способностите за катерене напомнят на моделите на Land Rover: Raptor разполага с четири офроуд режима, избирани чрез въртящ се контролер, както и с офроуд круиз контрол (за скорост до 32 км/ч), благодарение на които и най-неопитният водач ще се справя без проблем извън пътя – трябва само да върти волана.

Консервативните клиенти вероятно ще имат нужда от малко време, за да свикнат с управлението на блокажите (два – като при Mercedes G-класа). Тези функции обаче могат да бъдат „извикани“ и от физически бутон за бърз избор.
Дори тегличът е сериен
Цената от 157 100 лева (147 400 – с 2-литров дизел) изглежда доста „дебела“ за пикап, но за нея Raptor е оборудван с абсолютно всичко необходимо – два заключващи се диференциала, защитни елементи под двигателя, радиатора и резервоара, камери за 360-градусов обзор, матрични LED-фарове, навигационна система и дори теглич – всичко това е серийно.

На практика единствената екстра е пакетът от електрическа щора и защитна шина при преобръщане – за 5200 лева. Android Auto и Apple CarPlay могат да бъдат свързани безжично – макар че това надали ще е решаващ фактор за покупка при повечето купувачи. Между другото, Raptor се произвежда в Тайланд, а не в ЮАР, където се правят стандартните модификации на Ranger.
Teхнически данни: Ford Ranger Raptor 3.0 V6 EcoBoost
Двигател V6, twin-turbo турбо, отпред надл. • Работен обем 2956 куб.cм • Макс. мощност 215 кВт
(292 к.с.) при 5500 об/мин • Макс. въртящ момент 491 Нм при 2300 об/мин • Двойно
задвижване/10-степенна автоматична трансмисия • Д/Ш/В 5360/2208/1926 мм • Собствено тегло
2454 кг • Размери товарен отсек (Д/Ш/В) 1564/1224/877 мм • 0–100 км/ч за 7,9 сек • Максимална
скорост 180 км/ч • Разход на гориво 13,8 л А 95 Н/100 км (WLTP) • CO2 315 г/км • Обем на
резервоара: 80 л • Цена: от 157 100 лв.
ИЗВОД
Зад пращящата от тестостерон визия се крие уникален пикап, който е почти състезателен автомобил – нещо като Porsche 911 GT3 за офроуд. Ford заслужава похвала, че вече предлага модела с достойно мощен (макар и жаден като ламя) двигател.
