2025
В момента вече е в ход първото мащабно обновление на транспортните средства в Българската армия, откакто в началото на 70-те години са доставени легендарните и вече доста изстрадали УАЗ-ки, с които неминуемо свързваме военните у нас. Проектът на Министерството на отбраната предвижда покупката на повече от 630 пикапа с повишена проходимост и двойна кабина. Общата стойност на поръчката, предвидена в рамковото споразумение, е за 50 млн. лева с ДДС. До момента е подписан договор за доставката на 318 броя Ford Ranger, чиято доставка се извършва по всички формирования в страната.
„Това се ползва всеки ден – и за мир, и за война, и за криза“ – коментира плюсовете на пикапите генерал-майор Деян Дешков, командир на Сухопътните войски на БА, в репортаж на ВТК. Според високопоставения военен именно пикап с двойна кабина е изключително добро решение за нуждите на армията – а наличието на нова техника вдигала мотивацията на личния състав.
Много по-впечатляващи обаче са думите на сержант Атанас Стоев – шофьор в 78-ми батальон за обслужване. Той говори с изключително умиление за наличието на екстри като хидравлика на волана и климатик при Ranger – оборудване, което от десетилетия е стандарт за повечето служебни автомобили. Ford-овете биват задвижвани от 2-литров дизел с мощност 170 к.с., комбиниран с 6-степенна ръчна трансмисия. На фона на архаичните УАЗ-469 (модел 1971) Ranger-ите с дигитално табло и огромен дисплей на инфотейнмънт системата в портретен формат (като при Tesla) буквално изглеждат като космически кораб. Според информация на ВТК пикапите идват с гаранция на техниката 3 г./100 000 км, както и с 12-годишна защита от корозия.
На по-късен етап ще бъдат сменени също старите и амортизирани камиони и автобуси. Освен добре познатите ЗИЛ-ове, феновете на ретро техниката продължават да се дивят на машини като „Шкода Мадара“ и автобуси „Чавдар“, в каквито нашите военни продължават да се возят! Генерал-майор Дешков посочва, че автобусите в армията за последните 3 години били използвани много често, тъй като с тях военните били събирани от формированията по цялата страна и превозвани до границата, където давали дежурства. „Нашите автобуси, които в момента имаме, за няколко години средно на автобус навъртяха по милион километра“, допълва още Дешков.
Всички договори за придобиване на транспортна техника покривали и обучение на специалисти по диагностика, техническо обслужване и текущи ремонти, става ясно още от репортажа на ВТК.
Още през миналата година „Мото-Пфое“ се похвали, че доставени от компанията на Frontex Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue (210 к.с.) подпомагат работата на „Гранична полиция“. Ето защо заместниците на старите УАЗ-ки няма да бъдат напълно непознати за нашите военни – макар и в по-скромна версия.