Ford Pro Electric Supervan – светкавично ускорение с електрически 2000 к.с.


23
юни
2022

Днес Ford отваря нова страница в легендарната история на SuperVanсерията, посветена на автомобилната електрификация с глобалното представяне на ултра-мощнияFord Pro Electric SuperVan на Фестивала на скоростта в Гудууд през 2022 г. в Обединеното кралство.

Ford Pro Electric SuperVan напълно разгръща потенциала на електрическата мощ и подобрената свързаност, за да се превърне в най-мощния ван на Ford, създаван някога, с което подчертава сериозния ангажимент на компанията за електрификация на автомобилната ѝ гама.

Четири електромотора, батерия с течно охлаждане от 50 kWh и система за управление по поръчка, предлагат  приблизително 2000 к.с. и ускорение от 0-100 км/ч за по-малко от 2 секунди. Мощността на специално създаденото, готово за писта шаси, включващо компоненти от наскоро представения E-Transit Custom – първият напълно електрически вариант на най-продавания ван в Европа – се допълва в кабината от технологията Ford SYNC със сензорен екран от стандартните модели на Fordи специално разработени за управление на свръхмощния Еlectric SuperVanфункционалности.

Усъвършенстваните технологии за свързаност на автомобила, осигуряват пълна информираност на водача и позволяват предаване на данни в реално време за дистанционно управление и оптимизиранена мощността, по същия начин, както и интегрираните в над 125 000 клиенти услугиза свързаност Ford Pro. SuperVan е оборудван и с избираеми режими на шофиране и технологии за регенеративно спиране, подобни на тези в останалите електрически автомобили, произвеждани от Ford в момента.

Впечатляващият, изцяло електрически демонстрационен спортен Ван е разработен съвместно от Ford Performance и специалистите по електрически ралита и състезанияот STARD в Австрия. Пленяващият външен дизайн е дело на опитния екип на Ford Design в Кьолн, Германия.

„Ние пренасяме SuperVan в 21-ви век с изцяло електрическа мощ, 2000 к.с., несравнимоизживяване и  безпогрешен стил, вдъхновени от новия E-Transit Custom. Но мощността не е само в конските сили – процесорната мощв Electric SuperVan осигурява на инженерите свързаност, чрез която могат използват данни за автомобила в реално време и да оптимизират неговото поведение, точно както при състезателен автомобил от най-високо ниво“, каза Марк Ръшбрук, Глобален директор, Ford Performance Motorsports.

За първи път Ford представя SuperVan през 1971 г. като създава различен от всички останали Transit Mk1със средно монтиран двигателотFord GT40, спечелил Льо Ман.Успешната формула за съчетаване на лекотоварен автомобил със спортен продължава с представянето на SuperVan 2; версия на Transit Mk. 2 с каросерия отфибростъкловърху шасито на състезателния болид на FordC100, с мощност от 590 к.с. доставяни от легендарния8-цилиндров Cosworth V8. Този автомобил по-късно беше прероден като фейслифт Transit Mk. 3 приличащ на SuperVan 3, задвижван от Cosworth HB,650 к.с., двигател взет от Формула 1.

„Ford Pro цели да ускори производителността за нашите клиенти – така че защо да не създадем нов Electric SuperVan, който доказва силата на електрификацията и свързаността при автомобилите “, каза Ханс Шеп, генерален мениджър, Ford Pro, Европа. „Този невероятен демонстрационен автомобил извежда усъвършенстваното инженерство и отличителния дизайн на E-Transit Custom на съвсем ново ниво и е високоскоростно доказателство за силата на екосистемата на свързаните услуги на Ford Pro.”

Днес на Фестивала на скоростта в Гудууд,Ford Pro Electric SuperVan прави своята премиера, а новото поколение на пикапа Ford RangerRaptor своя динамичен дебют. Зад волана на Electric SuperVanсяда рекордьора в електрическия спортен автомобилизъм, пилотът Роман Дюма, който ще демонстрира способностите си на популярното изкачване на хълма на Гудууд.

Преобразяване отвъд фантазията на ETransit Custom

Ford Pro Electric SuperVan е уникален демонстрационен автомобил, с незабравим, хищен спортен екстериор, отразяващ екстремната мощ на автомобилаи приковаващ вниманието на публиката. Дизайн, естествен резултат от свободната съзидателна фантазия на Ford DesignTeam.  Невероятните арки на колелата, мускулестият стил и уникалното съчетание на цветове придават максималнаагресивност на TransitCustom, докато изцяло електрическото задвижване предлагаизключителна техническа свобода на инженерните разработчици, за разлика от ограниченията, които съпътстват един двигател с вътрешно горене.

„Шансът да бъдем част от емблематичната история на SuperVan и да си представим какъв би могъл да бъде в 21-ви век e възможност–мечта“, каза Амко Лийнартс, директор, Дизайн, Ford of Europe. „Четвъртата глава от историята на SuperVan е проектирана да бъде най-бързата, най-екстремната досега, като същевременно запазва генетичния код на Transit. Пропорциите са по-драматична версия на това, което разработихме за E-Transit Custom, а предната светлинна лента създава футуристичен израз, превръщайки Electric SuperVan в кулминацията на дизайнерския език в Transit.

Спортната конструкция на демонстрационния модел съчетава пода на E-Transit Custom със стоманена рамка и олекотени композитни панели на купето. Единствената по рода си 50 kWh батерия с течно охлаждане е монтирана така, че да се постигне максимално правилно разпределение на теглото и нисък център на тежестта, и може да бъде заредена за 45 минути с бързозарядна станция. Водачът може да получи информация за заряда на батерията и други данни свързани с електрическото задвижване чрез сензорен екран в кабината.

Четири електрически мотора едновременно доставят приблизително 2000 к.с. чрез система за задвижване на всички колела – достатъчно, за да задвижи невероятния ван до 100 км/ч за по-малко от 2 секунди и да го превърне в най-бързияи най-екологиченSuperVan,създаван някога.

Като всеки истински ван, Electric SuperVan разполага с товарно пространство зад водача; врата отстрани на каросерията улеснява товаренето и разтоварването, а Ford разработва сигурна електромагнитна система за използването ѝ, управлявана чрез SYNCекрана.

Пакет от бордови камери може да потопи публиката по целия свят в атмосферата и преживяването в купето по време на впечатляващите високо мощни спринтове  на SuperVan. Както при Ford E Transit, водачът може да пускакартина от камерите върху екрана в кабината и да превключва между тях, за подпомагане маневрирането в тесни пространства.

Приносът на Ford Performance и STARD е очевиден; драматично изваяният преден сплитер на каросерията, страничните прагове и задният дифузьор прилягат на всяка  състезателна кола, а радикалния заден дизайн и гръбната перка се вливат в задното крило, за да генерират притискаща сила върху електрическия SuperVan за още по-голямо сцепление с пистата.

Състезателният характер продължава и под екстериорите елементи със спортно окачване с двойни носачи с неравна дължина, предна и задна подрама, шенкели и спирачки за моторни спортове, осигуряват стабилно управление при високата скорост.

Данни за повече мощ и производителност

Интериорът на Ford Pro Electric SuperVan включва рол-кейдж и състезателни седалки според стандартите на FIA за безопасност, както и голям сензорен екран SYNC, взет директно от произвежданите от Ford автомобили като Ford Mustang Mach-E , който контролира усъвършенстваните системи за свързаност и обмен на информация. Ако е необходимо, водачите могат да си починат, докато се движат по хълмовете и около състезателните писти, за да начертаят маршрут, да намерят зарядна станция, да се свържат с WiFi и да проведат телефонни разговори – всичко това чрез екрана SYNC.

Сензорният екран позволява и контрол на избираемите режими на шофиране, които определят въртящия момент, регенеративното спиране и отзивчивостта на Electric SuperVan, за да се отговори на различни сценарии на шофиране:

  • ROAD– за редките случаи на „нормално” шофиране
  • TRACK -за баланс между скорост и завиване на писта със състезателни гладки гуми
  • DRAG– за максимално ускорение в драг състезанияс радиални гуми
  • DRIFT- за зрелищен дрифт, демонстрации на ловкост и шофиране на сняг
  • RALLY- за оптимално представяне в рали етапи на асфалт и чакъл със специални гуми

Допълнителна фина настройка на пътното поведение се осигурява от електронен пакет, който включва контрол на сцеплението, контрол на стартиране, ограничител на скоростта в пит-лента и тристепенно регенеративно спиране за връщане на енергия към батерията – подобно на L Mode функцията в E-Transit. При ниска скорост режимът ECO поддържа оптимална ефективност на електромоторите, увеличава регенеративното спиране до максимум и прекъсва задвижването на задната ос. За максимална скорост бутон E Boost позволява на водача с върха на пръстите си временно да усили мощността и въртящия момент.

Режим за „Почистване на гумите“ може да осигури вълнуващи гледки; тази нова функция спира напълно едната ос, докато върти другата, създавайки впечатляващопалене на гумите на предната или задната ос, с което се подпомага почистването и загряванетоим.

Точно като съвременните състезателниавтомобили – и трудолюбивите микробуси на Ford – Electric SuperVan може да изпраща данни в реално време към софтуер за дистанционно управление. Бизнесът може да използва Ford Pro E Telematics или FordPass Pro за проследяване на здравето и сигурността на своя автопарк; по подобен начин, инженерите на Ford Performance могат да наблюдават електрическия SuperVan чрез специален софтуер за управление, който транслира данните на живо, като  информация за скоростта, времето за обиколка и състоянието на системите на автомобила.

Освен демонстрирането на усъвършенстваните електрически автомобили на Ford и ноу-хау за свързаност, Electric SuperVan е и високоскоростен научен експеримент. Неговите взискателни режимина шофиране и неограничена дизайнерска концепция позволяват на Ford да премине отвъд границите на инженерството и свързаността на електрическите превозни средства, за да подобри бъдещите си състезателни, пътни и лекотоварни автомобили, софтуерни решения и услуги.

На горещото място в Гудууд е Роман Дюма, пилотът, който е натоварен със задачата да разгърне пълния потенциал на Electric SuperVan. Рекордът на Дюма в електрическите състезания е несравним; той постави абсолютни рекорди на изкачванията на Гудууд и ПайксПийк, а също така държи рекорда за електрическа обиколка на страховитата Nordschleife, където спечели четири състезания на Нюрбургринг 24 часа. Разнообразният опит на Дюма включва също рекорда на 24-те часа на Льо Ман на абсолютна дистанция, титла на FIA от Световния шампионат за издръжливост и победа в класа на рали Монте Карло.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин