Ford Mustang: една легенда на 60 години

0304
2024

В началото на 60-те години американският автомобилен пазар излиза от състоянието на транс и поема към своето дълго сбогуване с огромните и разточителни форми. Масивните седемметрови лимузини са заменени от „компактни“ петметрови модели с V-образни двигатели, които се разглеждат като смел и революционен ход, макар че съотнесени към европейските стандарти, продължават да бъдат все така пищни и непрактични.

Отвъдокеанските разбирания за ефективна и далновидна маркетингова стратегия заблестяват още по-ярко няколко години по-късно, когато американската автоиндустрия решава с един замах да сложи край на западноевропейската инвазия от атрактивни спортни автомобили, а първият и несъмнено най-емблематичен представител на тази тенденция е наречен с името Mustang.

Основният вдъхновител за създаването на Ford Mustang, Лий Антъни Якока, който в началото на 60-те години е генерален мениджър на дивизията Ford и вицепрезидент на компанията, си представя бъдещия бестселър преди всичко като семеен автомобил, което означава, че той трябва да има четири напълно функционални места, с много по-добро разположение на задната седалка, отколкото при класическата конфигурация „две плюс две“. Освен това той не трябва да е ориентиран към строго определен пазарен сегмент, а към по-широка категория клиенти, които търсят комбинация от лукс, практичност, добър социален статус и спортен имидж на достъпна цена.

Производството на Mustang започва през март 1964 г., а няколко седмици по-късно е и неговата световна премиера. Представянето му предизвиква огромно вълнение и интерес, каквито не е имало към нито един друг автомобил до този момент. След дълги месеци, изпълнени със слухове и клюки, включително изтичане на „строго поверителна“ информация, автомобилът най-накрая е официално представен пред журналистите в палатата на Ford по време на световното изложение в Ню Йорк на 14 април 1964 г. Телевизиите непрекъснато излъчват най-актуалните новини за новия модел, който едновременно с това се появява и на кориците на „Newsweek“ и „Time“, а поръчките към дилърите на Ford в цялата страна валят от всички посоки.

„Това не е точно колата, която очаквахме, но е стъпка в правилната посока“, констатира тестовият екип на сп. „Road & Track“, когато през август 1964 г. публикува първите си впечатления от чисто новия Ford Mustang. След допитване до група експерти от страна на списанието, всички са единодушни, че външният вид на автомобила без съмнение е привлекателен. Успешно изпълнено е и едно от най-сложните от конструктивна гледна точка изисквания на фирменото ръководство, а именно, че Mustang на практика трябва да бъде пълноценен 4-местен автомобил, при което да се запази спортния облик на каросерията.

Първото поколение на Mustang е обозначено като 64 ½, тъй като дебютира през април 1964 г., тоест в средата на моделната година, докато по традиция новите коли на американския пазар винаги се представят през есента на предходната. Първоначално се предлагат версии с каросерия купе и кабриолет, а през август 1964 г., когато е лансирана обновената гама на Mustang за 1965 г., към тях се присъединява и трети вариант с каросерия фастбек. Всички те могат да бъдат оборудвани както с 6-цилиндров редови двигател, така и с „икономичен“ Windsor V8 с двукамерен или четирикамерен карбуратор, с по-ниска или по-висока степен на сгъстяване.

В автомобилното минало трудно може да се посочи друг автомобил, който прави толкова ефектен и зашеметяващ дебют като Mustang. Неговото представяне е съпътствано с почти невероятни, но съвсем реални истории за хиляди американци, които буквално обсаждат шоурумовете само за да го видят на живо. Търсенето е наистина огромно, и още в първия ден от продажбите заявките надвишават реално произведените автомобили с повече от 6000 броя.

Дори и днес, 60 години след световната премиера на първото поколение Mustang, той продължава да бъде най-популярният класически спортен автомобил на всички времена.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин