2024
Този завладяващ проект от 1969 г., известен с вътрешнофирменото обозначение LID (Low Investment Drivetrain, или задвижване с малка инвестиция) представлява евтина конфигурация със средно разположен двигател, с използването на възможно най-много готови компоненти. Един от добре известните проблеми на серийния Boss 429 Mustang (който между 1969 и 1970 г. е произведен в 1358 екземпляра, хомологирани за NASCAR) е лошото разпределение на теглото, след „натъпкването“ на масивния двигател между предните колела, при наличието на леко шаси с къса база.

Целта на концепцията LID е да предложи по-благоприятно решение на този проблем, чрез преместване на двигателя от предните към задните колела. Ето как е направено това: стандартният двигател Boss 429 и автоматична трансмисия C6 са обърнати на 180 градуса и монтирани върху подвижна подрама, като двигателят попада точно между двете задни колела. Изработена е специална трансферна кутия (подобна на корабно задвижване), а окачването на задния мост става независимо с шарнирни полуоски и U-образни шарнири. Освен за опора на двигателя, специалният корпус включва и точки за захващане за амортисьорите Koni и задните рамена. Модулното оформление очевидно е създадено с идеята за производство в малки серии и на много по-ниска цена от конвенционалното решение.

Отвън LID Mustang не е декориран като Boss 429, а по-скоро като стандартен Mach I Sportsroof от 1969 г. Щампованите стоманени джанти, с ширина осем инча отзад и шест инча отпред, са с обратно изместване, за да се запази стандартната ширина на следата, след което са прикрити с плътни тасове, взети от серийния набор на Lincoln. Задната седалка е премахната и зоната около нея е покрита с черна тапицерия, докато в опразнения двигателен отсек са поставени акумулатора, радиатора и кондензатора на климатика, оборудван с електрически вентилатори.

За достъп до големия V8 отзад, задното стъкло е заменено с решетъчен капак със спортна ламела, монтирана на панти и сгъваеми подпори. Проектът LID може да се определи като успешен, тъй като статичното разпределение на теглото на Boss 429 е трансформирано от 60/40 процента отпред на 40/60 отзад. Но за изненада на инженерите, няма значително подобрение в динамиката, поради което програмата е преустановена. Въпреки това колата е напълно функционална и има разрешение за движение по обществените пътища.
Каква е съдбата на единствения Boss 429 със заден двигател? Според кратка статия на Motor Trend от декември 1970 г., той е бил подготвен за бракуване, и тъй като не е виждан оттогава, се предполага, че с това историята му приключва.

Много години по-късно обаче се появява интересна информация от много надеждни източници от Ford, според които има вероятност автомобилът да е запазен. След като тестовата програма е завършена, колата е изпратена в хранилище на Dearborn Proving Grounds, където остава в продължение на години, заедно с някои други изхвърлени тестови екземпляри. Оттам колата е трябвало да бъде изпратена за бракуване, но един ден просто изчезва. Ето защо няма да е изненадващо, ако единственият по рода си Mustang със заден двигател просто е стоял в частен гараж някъде в Диърборн или Алън Парк през последните 55 години и един ден се появи отново. Ще очакваме с нетърпение този момент.