Ford Ka: новият младежки стил


1
мар.
2017

Ford Ka бързо стана любимец на публиката в класа на City-мобилите. Той е по-малък от Polo и от Fiesta и успява да очарова най-вече дамите с фойерверк от дизайнерски идеи – такъв продукт не е очаквал нито един от работниците на компанията в Кьолн. Във времената на глобализация обаче понякога се налага бягство от традиционното.

Глобализацията ще определя нашето бъдеще – надали на някого това още не му е станало ясно. Светът ще се превърне в „голямо село” – Берлин, Бомбай или Бейрут – всеки от тези градове ще бъде еднакво близо и еднакво далеч. Така германецът Роланд Емерих работи в Холивуд и със своя кинохит „Денят на независимостта” постави касови рекорди благодарение на прожекции по цялата планета. Събуждам се с корейски мобилен телефон, женен съм за рускиня, пия английски чай, държа храната си в шведски хладилник, нося италиански костюми и пия френско вино – подобни ситуации са познати на всеки от нас. Аналогичен е случаят в автомобилостроенето – в испанския град Валенсия голям американски концерн произвежда за своята „европейска” дъщеря много успешен нов модел, именуван с японското означение Ka. Ето това е глобализацията – световното омешване на марки и пазари, на знания и култури благодарение на интернационалното свързване на капитал и стоки отвъд рамките на границите. Резултат от либерализирания и пазарно ориентиран нов свят на 53 000 транснационални компании с 450 000 представителства е първата германска кола в Sub-B класа. Sub-B ли?

Не, приятелю – това не е името на поредното ново ястие от някоя верига за бързо хранене, а автомобилче, което е толкова сладко, че ти се иска да го прегърнеш. Ка е по-къса от Polo, но в случая този факт не е от особено значение. Тя е дълга 3,62 метра, има четири седалки (и четири колела!), тежи само 890 кг и не е създадена да тегли ремаркета. Ford-ът се бори за оцеляване в трудния за ориентиране нов свят – тук той обаче не е сам. Редом с него са Lancia Y, Nissan Micra, Peugeot 106, Renault Twingo, Fiat Cinquecento и Citroen Saxo. Всички те се явяват последователи на своя прародител Mini, който вече е станал доста стар и се кара само от носталгично настроени хора. City-мобилите обаче никнат като гъби след дъжд на „автомобилната поляна”. Вина за това имат предимно жените, което не е голяма изненада.

„Исках да създам анти-Twingo”, споделя дизайнерът на Ка Клауде Лобо. Когато той представя колата на началниците си, един от тях забелязва нещо много съществено – тя не е пригодена за фейслифт.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >