2019
Ford GT е готов за втора обиколка! Необходимите за официална хомологация хиляда бройки бяха разпродадени буквално за отрицателно време и до края на 2020 г. ще ощастливят нетърпеливите си собственици. Ford получи шест пъти повече запитвания за този чудовищен автомобил, така че се наложи внимателно да ги разпредели сред клиентите, които успяха да убедят производителя, че наистина ще шофират своето GT, вместо да го скрият като инвестиция за бъдещето.
Според Крейг, моя симпатичен инструктор по време на този уникален тест на Ford GT в покрайнините на Кьолн, концернът е взел решение до 2022 година да произведе допълнителни 350 бройки в канадския завод в Маркхъм, Онтарио. С това шансът да се сдобиете с това бижу отново ви маха с ръка. Но на първо време трябва да си приготвите поне 1 100 000 лева. Това е базовата цена за Ford GT. Въпреки това според финансови експерти подобно капиталовложение може да се окаже изключително успешно. На свободния пазар моделът вече се търгувал над двойната му цена.
Качването в тази космическа совалка в началото буди смях сред околните, но както е известно, с хубавото се свиква бързо. Щом намерите цаката на летящите врати, наместването в пестеливото откъм свободно пространство купе дори започва да доставя удоволствие. Важно е да си намерите оптимална позиция за седене, след това просто се сливате с GT. Ако сте с ръст над 1,85 м, мястото за главата ви може да се окаже недостатъчно. Обзорът напред е добър, приличащите на произведения на изкуството странични огледала напомнят за LaFerrari. Зад вас имате малко прозорче, през което перфектно може да се наблюдава активният спойлер. Инструментите на таблото са редуцирани до минимум. За водача и неговия спътник има по две вентилационни дюзи, разположени във вратите, които всеки път се издигат заедно с тях. Разполагате дори с климатик – все пак автомобилът е американски.
Големият цифров дисплей е доминиран от голям оборотомер. Малкият екран на навигацията предава дори картина от камерата за заден ход – изключително полезна функция при силно ограничения обзор назад. В купето бързо ви става ясно, че в GT нищо не бива да ви разсейва при шофирането. Тук няма никакви закачки, разполагате само с най-важното. Всички важни функции като мигачи, чистачки, режими на движение се управляват директно от волана. Ако за кратко натиснете бутона на мигача, той е активен само в рамките на три премигвания. Ако задържите бутона по-дълго, мигачът остава включен. Very easy! Тоталната липса на всичко онова, без което всъщност може спокойно да си шофирате, прави Ford GT по-лек и ви кара да се концентрирате върху същественото. Този суперавтомобил дори си има багажник. Директно зад двигателя. Ааа, за обема му ли питате? Цели единадесет литра. Няма шега, този багажник е по-скоро етажерка, но в лигата на подобни скоростни шампиони това няма абсолютно никакво значение.
При Ford GT нищо не е нормално! Наместването на волана по височина се извършва по обичайната процедура, но щом решите да си коригирате седалката, се сблъсквате с проблем: и двете кресла няма как да бъдат помръднати, защото са заварени за пода. За сметка на това може да изтеглите една връвчица от средната конзола, вследствие на което целият блок с педали се мести ръчно напред и назад. Сега вече остава само да притворите нежно летящата врата и да натиснете червения бутон с надпис START.
Потеглянето с Ford GT е детска игра като при Focus. Вместо скоростен лост за 7-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител при GT има т. нар. Electronic Shifter: въртящ се кръгъл бутон, подобно на тези в Jaguar или Land Rover. На първите метри в „нормален“ режим GT се придвижва изненадващо кротко. На борда разполагате с пет режима на движение: Wet (влажен път), Normal, Sport, Track (писта) и Highspeed (висока скорост). Независимо от избора в купето е доста шумно. Това се дължи не толкова на 3,5-литровия EcoBoost, а по-скоро на хилядите малки камъчета, които невъзпитано политат от пътното платно към карбоновите калници на футуристичния монокок. Изолационни материали в GT едва ли ще откриете. Не ви и трябват! Та това е спортен автомобил за републиканската пътна мрежа!
Почти правоъгълният волан с алкантара е невероятно удобен за управление. В спортен режим споменатият V6 EcoBoost става по-шумен от камъчетата, в звука му пробива духовата секция на турбокомпресора. Необичаен, но изключително емоционален саунд! Самият монокок е серийна изработка. Около 60 процента от частите на двигателя са идентични с тези на Ford Raptor. Със своите 655 к.с. тази супер спортна кола обаче разполага с близо 200 к.с. повече от най-мощния Raptor. При тегло от само 1385 кг едва ли ще се изненадате, ако ви призная, че GT е наистина бърз. Трудно може да се опише как тази дълга 4,78 м карбонова акула се изстрелва след натискане на педала на газта. Дори и да не стигате до максималните 7000 оборота в отделните скорости, за броени секунди числото 100 се изписва на дигиталното табло. Признавам си, че късно осъзнах, че става дума за мили, а не за километри! Оттогава с известно притеснение отварям пощенската си кутия. Дано все пак да не получа снимка с това страхотно GT от пътната полиция.
Вероятно неслучайно този тест се провежда по германските магистрали, където има достатъчно участъци без ограничения на скоростта. Управлението и подаването на газ в GT са повече от директни. В градски условия автомобилът бързо започва да се води по вдлъбнатините в асфалта, оставени от камионите. Тъй като широчината му заедно с огледалата е 2,24 метра, на моменти при изпреварване в тесни участъци се появява колебание дали разполагате с достатъчна странична дистанция. Ford GT изисква време за свикване и най-вече респект. Например при мокра настилка, когато при трицифрена скорост с тези 655 к.с. под капака лампата за ESP започне да примигва нервно. Леко притеснително и същевременно вълнуващо чувство. Причината се крие най-вече в бруталното V6 битурбо, което дори в ниски стойности на оборотите (2500 об./мин) отприщва чудовищна мощ. При това е истинско удоволствие да наблюдавате как в спортен режим при скорост от 113 км/ч спойлерът излиза от скривалището си. Това се случва не така плавно както при Porsche, а светкавично – раз-прас и спойлерът е навън. Под 80 км/ч със същото рязко движение той се прибира обратно. При внезапно натискане на спирачките спойлерът отново влиза в употреба и се изправя напречно. За разлика от победителя в Льо Ман цивилната версия на шампиона е оборудвана с ефектна аеродинамика.
Извод
Жива легенда за движение извън пистата. Ford GT е шумен, тесен, нисък и екстремно бърз. Освен това се среща значително по-рядко от всички видове Lamborghini, Ferrari или Porsche!
Технически данни: Ford GT
Двигател V6 битурбо Работен обем 3497 см3 Мощност 483 кВт
(655 к.с.) при 6250 об/мин Макс. въртящ момент 746 Нм при 5900 об/мин 0-100 км/ч 2,8 сек Тегло 1385 кг Д/Ш/В 4779/2003/1109 мм Резервоар 57,5 л Разход 20,2 л/100 км Цена от 1 100 000 лева