2019
Днес десният ни крак трябва да бъде тежък. Доста тежък дори. Защото от него се очаква да подава газ. Много газ! Но винаги в рамките на разрешеното и разумното. Домакините ни от Ford са избрали разнообразно трасе в околностите на Кьолн. Особено ценни са участъците без ограничение на скоростта по германските аутобани. Неслучайно все повече чужденци предпочитат лично да си получат спортния автомобил в Германия, за да могат да го покарат на воля, преди да се върнат в родината, където ограниченията на скоростта рязко ще променят емоцията от новата им придобивка. Поне когато се движат по цивилни пътища, а не по някоя състезателна писта.
Същото важи и за този отровножълт Ford Focus ST, паркиран кротко върху паветата пред централния вход на бившата ловна резиденция на местния херцог, превърната днес в луксозен хотел и чудесен фон за снимки на автомобил с лимитирана серия. Тази върхова версия на новото поколение от компактния бестселър има правото да носи в обозначението си буквите ST. А те определено задължават. А и будят очаквания.

Според инженерния екип идеята по време на работата върху модела е била да се предостави на клиентите автомобил, който въпреки отличните си спортни характеристики няма по никакъв начин да ги ограничава в ежедневието. Конкретно по отношение на мястото в купето, комфорта или управлението. С други думи освен техническите иновации бъдещите собственици да получат реална и видима добавена стойност.
Така например в атлетичния компактен спортист с предно задвижване за първи път в историята на Ford e вграден електронно управляем блокаж на диференциала. В случай, че ST доста пъргаво преминава завой, при което външното колело загуби сцепление с пътя, задвижващата сила за части от секундата се прехвърля на колелото във вътрешността на завоя. В такъв случай системата сработва с окачването, управлението на волана и спирачките, като в рамките само на две милисекунди намира и задейства оптималната настройка на амортисьорите.

Към цялостния пакет от иновации инженерите от Ford са добавили и изключително директното електромеханично управление. Идеята е след известни тренировки водачът да се научи чрез целенасочени подавания на газ допълнително да подпомага управлението, така че след излизане от завоите по-бързо да влезе във високите обороти. Разбира се, тук не говорим за безумни експерименти в обществения трафик, а за професионални обучения в затворени състезателни писти. Но в крайна сметка напредъкът при техниката се отразява положително и при ежедневното шофиране. Така ST става по-лесно управляем и увеличава комфорта, когато се движите по лоша пътна настилка.
В чудесната комбинация от спортен дух и пригодност в ежедневието се крие истинският чар на този автомобил. В реалния живот ST всъщност си е един почти нормален Ford Focus, който всеки ден ще ви подпомага с огромното си количество асистиращи системи. А когато го стегне шапката, бъдещият му собственик може да отдели някой лев и да се отбие на писта или изоставено летище, за да премине на воля през четирите режима на движение, които му предлага за избор централният дисплей. Ще разполага с настройка за хлъзгав и заледен път, за нормално придвижване в ежедневието и за спортно динамично шофиране. Ако пък си е поръчал и така наречения пакет Performance, ще разполага и с ексклузивния режим за състезателни писти. При него спирачките реагират по-агресивно, педалът на газта става по-чувствителен, управлението още по-директно. Влиянието на ESP тук се редуцира до минимум и дава повече свобода на водача.
Питам се дали ако не си автомобилен състезател, би изложил своя автомобил на цена от около 70 000 лева на подобни опасности, ако до теб не седи инструктор или поне човек от екипа на производителя? От маркетинга на Ford получавам логичен отговор: клиентите на ST винаги са оценявали качествата на този автомобил, дори и когато нямат амбиции да се състезават с колата си. С други думи „имаш възможност, но не е задължително да вдигаш скоростта до краен предел“. Всъщност май не е по-различно и при доста клиенти на Porsche или AMG, макар при Focus ST атлетичните му качества май съвсем умишлено не се подчертават така агресивно и натрапчиво.
Ще го разпознаете лесно по разделената на две радиаторна решетка и силно изразените странични въздухозаборници отпред. Впечатление правят спойлерът над задното стъкло, също и двойните ауспухови тръби в долния дифузьор. Акустично Focus ST също е по-скоро въздържан: доставя завидно удоволствие в купето, без да дразни излишно хората извън него.

Извод
Дискретен спортист с много технически иновации и гарантирано удоволствие зад волана. Чарът му е в съчетанието от практичен компактен модел с голям атлетичен потенциал.
Ford Focus ST 2.3 EcoBoost
Мощност 206 кВт (280 к.с.) Макс. въртящ момент 420 Нм Скоростна кутия 6-степенна механична 0–100 км/ч 5,7 сек Макс. скорост 250 км/ч Разход 7,9 л А95Н Емисии CO2 179 г/км Цена от 63 900 лева