AUTO BILD България / Ford F-150 Raptor: пустинният воин

Ford F-150 Raptor: пустинният воин

Достатъчен ли е 3,5-литров V6 на гиганта Ford Raptor? Изпробвахме най-новата версия на „мускулестата” версия на F-150


7
авг.
2017

Нямаме нищо против визията на културист… но Raptor, чудовището, което познаваме с 6,2-литров V8, за еколозите е толкова поносим, колкото и „закачките” на Джеръми Кларксън със „зелените” едно време… След подаване на газ обаче се успокояваме: V8-моторът е изчезнал, но приятният звук – макар и изкуствено генериран, е останал.

Докато 3,5-литровият Biturbo V6 е много тихичък на празен ход, набирането на обороти е съпътствано с ръмжене и свистенето на двете турбини, а в горната скала на оборотомера през двете дебели като бицепсите на Шварценегер ауспухови тръби отеква направо тътен. Някога 6,2-литровият V8 сякаш подканваше към „круизване”, докато сегашният агрегат сякаш те подтиква постоянно да го „настъпваш” като Maserati Biturbo, а 10-степенният автоматик сменя предавките фино и пъргаво. За да карате този пикап кротко, трябва да имате отлична самодисциплина. „Шестакът” се „развърта” учудващо бързо за „янки”. А търсенето на паркоместа в Мюнхен, където ние тествахме колата, се превръща в истински тест за психиката на водача.

За „американеца” и тежкият офроуд не е проблем

Всъщност при нашия тест ставаше въпрос за удължената с 30 см версия SuperCrew с мноооооого място отзад. Да намериш място с този „шлеп“, дълъг 5,90 м и широк 2,20 (без огледалата)? По-скоро ще откриете девственица в Квартала на червените фенери… Европейските градове просто са твърде малки за подобен колос. Нашите приятели от кариерата обаче ни пуснаха да направим някой и друг кадър. На това място по най-добър начин можем да симулираме пустинен пейзаж – и именно на него Грабливата птица (както се превежда Raptor) е в стихията си. Този „мускулест пикап“ е създаден с идеята да бъде нещо като сериен модел за състезания като „Баха“. Да, онези, в които машините се движат със средна скорост 80 км/ч в пустинята, скачат по дюните с „балонените“ си гуми, а дебелите амортисьори на дългоходовото окачване поддържат каросерията стабилна. Миналата година на „Баха 1000“ се включи почти сериен Raptor (само с ролбар), със стандартни гуми – и успя да се качи на подиума.

Този Ford действително е невероятен извън пътя: тук, в пясъчния ад, не успявам да се „окопая“ нито веднъж, въпреки че доста се стараех. Колата преодолява безпроблемно високи половин метър купчини чакъл въпреки теглото си. Отзад целият мост намира успешно сцепление, а отпред (опционалният) самоблокиращ се торсен диференциал предотвратява буксуването.

Изненада на магистралата: гумите BF Goodrich AT в размер 315/70 R 17 се представят като учудващо тихи; дори със 140 км/ч акустична доминация имат двигателят и ауспуховата система. Между дебелите грайфери обаче са събрани големи камъчета, които бомбардират каросерията. Качеството на изработка от завода в Диърборн (Мичигън) разбива клишетата за американското автомобилостроене: едва след 150 км/ч шумовете от вятъра започват да стават прекалено силни. Естествено, по този „американец“ има и някои некачествени детайли: например върху корпуса на диференциала откриваме ръжда. При поглед под капака се натъкваме на открити кабели – явно производителят се надява, че колата ще се кара в пустинята и че няма да бъде мокрена често… 3,5-литровият V6 е брилянтен пример за липсата на смисъл от Downsizing-a. В лабораторни условия този агрегат може и да харчи с два литра по-малко, но не и във всекидневието. След нашето тестово каране с офроуд, някой и друг „старт“, малко шофиране по магистралата и в града бордовият компютър отчете разход 25 л/100 км – колкото стария „осмак“.

Алуминиевият Raptor е станал по-лек, по-мощен, по-фин, но и по-скъп. Нашият фотомодел, оборудван с блокаж на диференциала отпред, но без пакета от асистиращи системи и адаптивен темпомат, струва 198 000 лева – с 60 000 повече от предшественика си, който през 2013 г. стоеше в двора на Geiger Cars (Германия). Карл Гайгер ни обяснява повишението на цената с факта, че колата е трябвало да бъде купена от дилър, а не директно от завода. В САЩ подобен удължен Raptor струва сума, равняваща се на 130 000 лв. Толкова излиза Audi SQ5 – което развива 150 „коня“ по-малко. И може единствено да гледа пустинята отдалеч…

Технически данни на Ford F-150 Raptor

Двигател: V6, битурбо • Работен обем: 3496 cм³ • Макс. мощност: 331 кВт (450 к.с.) при 5000 об/мин • макс. въртящ момент 691 Нм при 3500 об/мин • Задвижване: 4х4 перманентно с ламелен съединител, ръчен блокаж, 10-степ. автоматик с хидротрансформатор и понижаващи предавки • Разпределение на мощността: 0:100–50:50 • Размер гуми: 315/70 R 17 • Дължина/широчина/височина: 5889/2192/1995 мм • Окачване: независимо с пружини отпред, цял мост на листови ресори отзад • Междуосие: 3708 мм • Клиренс: 260 мм • Тегло: 2584 кг • Пол.товар: 613 кг • Макс. скорост: 170 км/ч (ел. ограничена) • Разход (US-норма): 16,2 л/100 км (А95 Н) • Обем на резервоара: 136 л • Цена на тестовия автомобил: 200 000 лв.

 

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин