Ford F-150 Lightning: легендарният пикап минава на ток (ТЕСТ)

1210
2021

Революцията идва с класически дизайн. Тук, на щатска магистрала 12 – осемлентовият път от Диърборн до Детройт, – почти никой не го забелязва. Вляво и вдясно пред нас, отпред и отзад в огледалото за обратно виждане – огромни пикапи, които изглеждат като този, в който седя в момента. А той е прототипът на Ford F-150, който ще се появи на пазара през 2022 г.

Аз пък съм първият европеец, който получи правото да се вози в модела, който ще даде началото на нова ера. Линда Жанк, шеф на техническия отдел на F-150 Lightning, ускорява пикапа за 3 секунди от темпо 60 до 115 км/ч и ме пита риторично: „Е, какво е усещането?“ Аз си мисля: „Това ускорение и този въртящ момент са ми познати от много други електромобили. Но това тук е нещо ново. Не ми е познато усещането да бъда притиснат в седалката на пикап – особено с дължина от 6 метра и тегло от 3 тона. С каква лекота обаче се движи той – сякаш е безтегловен.

Дали това е работното място на фермер или занаятчия? Поглед към кокпита на базовата версия Lightning Pro с по-малкия хоризонтален тъчскрийн

Прототипът на топверсията, в който се возя, разполага с 563 к.с. и с над 1000 Нм. Както и с нула локални вредни емисии. Линда продължава да натиска педала, а аз си мисля: What the truck? От 44 години моделите на серията Ford F са най-продавани в Америка. Годишно се реализират около един милион от F серията на Ford. F-150 обаче е съвсем достъпен за обикновените хора – цената му е около 30 000 долара. Създаден като автомобил за занаятчии и фермери, той се е превърнал в лайфстайл модел за хората от големите градове. Съответно благороден е и интериорът на големия пикап. Никой вече не влиза с кални ботуши в кабината. Особено пък в тази на Lightning.

Тъй като работното място на новия „екологичен фермер“ представлява високи технологии от най-ново поколение. Безброй асистенти за водача, огромен монитор, на който водачът може не само да контролира товарите чрез камера, но и да измери с точност до килограми теглото им. Стандартното оборудване включва четири режима на движение, както и сгъваема централна конзола, която предлага място за лаптоп. Един от най-важните аргументи за покупка е двупосочното зареждане (виж карето на стр. 48). С което достигаме и до зареждането на батерията – най-сериозното изпитание за водачите на пикапи при преминаването към електромобил с батерии.

Вози ме шефката: редакторът на AUTO BILD до ръководителката на техническия отдел Линда Жанк в Детройт

Ако зареждате F-150 Lightning не от система за бързо зареждане (такива все още има прекалено малко в Щатите), то трябва да го оставите в гаража за доста часове, за да може после батерията да осигури между 368 и 480 километра. Иначе тук, на магистралата, не усещам дупките. Топверсията е с независимо окачване вместо с цял мост и поглъща неравностите на пътя толкова меко и умело, че изобщо не мога да повярвам, че седя в лекотоварен автомобил. А под огромния капак можете да поберете до 400 литра багаж.

Електрическият F-150 е същевременно предимство и недостатък за Ford. Огромните доверие и почит може бързо да се изпарят – конкуренцията като че ли се справя с по-лека задача: Tesla със Cybertruck, Rivian с R1T. Hummer на GM също става изцяло електрическа марка. Ford гледа по-спокойно на нещата. Tesla била прекалено голяма, Hummer – твърде скъп, а Rivian все още няма опит. От F-150 Lightning вече са продадени предварително (с авансова вноска) над 100 000 бройки. След приспадане на субсидиите цената е идентична с тази на F-150 с двигател с вътрешно горене. А цената на топмодела е като тази на Tesla Model S. Ford обаче не очаква революция от старите си клиенти. Линда Жанг обяснява, че в серийната версия ще има включващ се изкуствен звук. Звукът на добрия стар V8 двигател.

Два пъти по-добър от оригинала: 400 литра допълнителна товарна вместимост под капака и захранване за електрически инструменти

КОГАТО ПИКАПЪТ СЕ ПРЕВЪРНЕ В ГЕНЕРАТОР НА ТОК ПРИ НУЖДА

Като важен аргумент за покупка мениджърите на Ford определиха двупосочното зареждане на електрическия пикап. Така F-150 Lightning с голямата си батерия може да осигурява електричеството на еднофамилна къща в продължение на 3 дни, ако примерно се наложи поради природни бедствия (в Щатите се случват често). Занаятчиите също могат да ползват своя пикап като източник на захранване по време на път.

ИЗВОД

Возенето се оказа съвсем ново електрическо преживяване. Доста съм впечатлен. Този пикап може да даде сериозен тласък на електрическата мобилност – поне в Щатите. В Европа по-скоро малък.

Технически данни: Ford F-150 Lightning (2022)

Двигател по един електромотор на предната/задната ос Мощност 318 кВт (426 к.с.) до 420 кВт (563 к.с.) • Макс. въртящ момент 1050 Нм • Задвижване двойно • капацитет акумулатор н. д. • Пробег 368 - 480 км Време за зареждане 8 - 10 ч. (15 до 100 %); Бързо зареждане 44 мин. (15 до 80 %) Д/Ш/В 5911/2030/2004 мм • Тегло 2950 кг • Полезен товар 816 до 907 кг • Прикачен товар 3,5 до 4,5 т товарен обем 1895 + 400 л • 0–100 км/ч 4,5 сек • Цена от 66 606 до 151 000 лева

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин