2016
През последните години SUV-овете изживяват бум в Европа. Затова концернът Ford, който доминира на американския пазар при спортните всъдеходи, реши да докара на стария континент (където марката нямаше много SUV-ове) модела си Edge. Сега нещата определено ще се променят – през следващите години Ford възнамерява да пусне пет нови или преработени модела от този желан от клиентите сегмент.
Стилна линия на дизайна а ла Coupe
Външният вид на Edge ни грабва веднага – „американецът“ е красив, стилен и с много по заоблени форми, отколкото предполага името му (Edge – ръб). Фаровете изглеждат футуристично, задните LED светлини – още по-впечатляващо, а линията на покрива е в посока Coupe. Въпреки това Edge е голям и уютен, предлага много място и излъчва спокойствие. Впечатляващата му широчина от 1,93 метра ще ви накара да сте много внимателни при маневриране (или при изпреварване на камиони на участъци в ремонт по германските магистрали, където карахме SUV-а на Ford), затова пък отзад трима души ще седят съвсем спокойно, с много пространство за краката и главите. Багажникът е с вместимост от 602 до 1847 литра – напълно достатъчно за багажа за отпуската. Зад волана на Ford ще седите спокойно и уютно. Седалките са удобни и с прилична странична опора. Управлението на кокпита е лесно и логично, единствено тъчскрийнът изискваше по-силно натискане. Изработката бе на добро ниво, като изборът на материали можеше да е по-висококачествен. Сред комфортните екстри са отопление на задните седалки и букса за 230 волта отзад, а освен това Edge предлага електрически заден капак, който се отваря след движение с крак под бронята. Трябва да отбележим, че в Edge цари тишина, непозната ни от други SUV-ове. Големият Ford е оборудван не само с ламинирани стъкла, но и с така наречената система Noise Cancellation. Три микрофона на покрива следят нивото на шума във вътрешното пространство, а специална електроника компенсира евентуалните смущаващи звукове с активно шумопотискане.
Комфортно окачване и увереност на пътя
Разполагащият със 180 к.с. дизелов турбоагрегат се „замисля“ за кратко при потегляне, но след това 400-те нютонметра въртящ момент изстрелват тежащия почти два тона Edge уверено напред. 2,0-литровият 4-цилиндров мотор е солиден двигател, който не прекалява със спортните си намерения и освен това не харчи много (средният разход по време на теста бе 7,4 л/100 км). На магистралата вдига максимум 200 км/ч, като остава приятно тих. Тестовият Edge бе оборудван с 6-степенна механична скоростна кутия, но според нас на характера на SUV-а подхожда повече автоматичната трансмисия с два съединителя, която се предлага само с по-мощната версия на двигателя – 210 к.с. Положително ни изненада окачването на всъдехода. То не е спортно-стегнато, но далече не е типичното за „американците“ люлеещо. Пригоденото към европейския вкус окачване няма адаптивни амортисьори и е с комфортна настройка и поглъща всички изнервящи напречни фуги. И това въпреки 20-цоловите колела, които иначе осигуряват достатъчно сцепление на автомобила. Серийно Edge е с двойно задвижване. Електромеханичното управление предлага успешен компромис между спортна директност и добра обратна връзка. Резултатът – добра маневреност за един SUV с дължина 4,81 метра.
Цената на Ford Edge 2.0 TDCi със 180 к.с. и 6-степенна механична трансмисия започва от 71 990 лв.
ИЗВОД
Няма начин Edge да не ви хареса – с него определено ще сте щастливи. Американският SUV предлага щедро място, притежава достатъчно мощност и вози подчертано комфортно. Излъчва увереност, която подхожда на характера на един SUV.
Ford Edge 2.0 TDCi
4-цил. турбомотор, отпр. напр. • работен обем 1997 cм3 • мощност 180 к.с. при 3500 об/мин • макс. въртящ момент 400 Нм при 2000-2500 об/мин • макс. скорост 200 км/ч 0–100 км/ч за 9,9 сек двойно задвижване/6-степ. механична скоростна кутия • обем на резервоара 68 л Д/Ш/В 4808/1928–2184/1707 мм • обем на багажника 602–1847 л собствено тегло 1949 кг • EU-Mix 5,9 л дизел/ 100 км • CO2 152 г/км • цена от 71 990 лв.