Ford BB: този камион е звезда в чужди кинопродукции

0502
2025

Георги Григоров е легенда в средите на ретро любителите. Той е един от най-добрите познавачи и ценители на историческа автомобилна техника, като до смъртта си през 2018 г. работи като главен майстор в специализирана работилница за ремонт и възстановяване на глави на двигатели от всякакви превозни средства. Още през 60-те години притежава рядък спортен роудстър Aero 30, а през 90-те години със собствени средства купува и възстановява три интересни камиона Krupp, Renault и Ford от предвоенната епоха, които и до днес са без аналог в България. Впоследствие неговият камион Ford BB добива широка популярност с участието си в някои наши и чуждестранни кинопродукции. Камионът също така е използван и за нагледно обучение по история на автомобилните конструкции, пред учениците от ретро клуба в Професионална гимназия по транспорт и енергетика (ПГТЕ) „Хенри Форд“.

Георги Григоров разказва интересната история на Ford BB пред ученици в ПГТЕ „Хенри Форд“

„В началото на миналия век“, уточнява Георги „става ясно, че автомобилът, лек или товарен, е най-доброто решение за транспортирането на хора и товари на малки и средни разстояния. Ford Motor Company като една от водещите фирми, още в края на 20-те години пуска на пазара прочутия лекотоварен модел Ford AA в няколко варианта. Скоро след него е представен и товарният Ford BB, който обаче значително се различава от своя предшественик, въпреки външната прилика. Двигателят на Ford BB вече е от 50 к.с., а не 40, като оборотите на коляновия вал са повишени от 2200 на 2800, а степента на сгъстяване става 1: 4,6.

Фордът участва в много наши и чужди кинопродукции, включително и във филмите „След края на света“ (1999 г.) и „Мари и момчетата” (2000 г.)

Външно двигателите си приличат, но има и някои съществени разлики. Коляновият вал при Ford BB също лежи на три основни лагера, но диаметъра на „шийките“е много по-голям и като цяло валът е по-масивен. Както и при Ford AA, основните лагери са изляти направо в блока, тоест липсват сменяеми лагерни „черупки“.

Между блока и лагерния капак се поставят тънки медни пластинки. При получаване на хлабина от естествено износване се изважда пластина, лагерът се шабарова (напасва) и с това ремонтът приключва. Това разбира се, се прави от много опитен монтьор. Тъй като пластът от лагерна сплав е много дебел (около 5 мм) тази операция може да се извършва многократно.

Перфектно реставрираният от Георги Григоров двигател на Ford BB

Този автомобил, и най-вече съветските му варианти бяха много популярни в нашата страна. Първите камион Ford BB идват у нас през 1931 г. и са внесени за нуждите на армията. По времето на СОАТ в годините на социалзма едва ли не всеки трети автомобил от този тонаж беше Ford AA, Ford BB или съветските им варианти произвеждани от ГАЗ. Този двигател можеше да се види на какъв ли не автомобил.

След 1972 г., когато СОАТ беше официално ликвидиран, всички тези автомобили, между които имаше и ункални малки модели, се бракуваха и отиваха за скрап. По онова време частно лице нямаше право да притежава товарен автомобил. Този Ford BB се е запазил по чиста случайност. Твърде малко са камионите от онова време, които все още са „живи“.“

ИЗВОД

Като представител на старото поколение, Георги Григоров съчетава в едно любовта си към ретро колите с обширните си познания по автомобилна история и механика, както и с дългогодишната си практика на реставратор и специалист по автомобилни конструкции и двигатели. В наши дни, това е изключителна рядкост.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин