2021
Днес марката Porsche е един от емблематичните примери за изключителен, надежден, стилен и обичан спортен автомобил. Зад изключителния търговски успех на фирмата обаче стои дългогодишен опит в сферата на иновациите и високите технологии, на чиято основа са създадени и редица авангардни разработки, част от които са доста нетипични за нейния имидж. Концептуалният проект FLA е един показателен пример за това.
С драстичното увеличаване на масовото производство лекият автомобил се превръща в стока за краткотрайна употреба и макар че е много съвършено, сложно и прецизно изделие, средната продължителност на живота му обикновено е малко над едно десетилетие. В началото на 70-те години на миналия век е изчислено, че в световен мащаб ежегодно се бракуват около 15 милиона автомобила, което показва изключителен преразход на суровини, средства, енергия и човешки труд. Още преди половин век, откогато датира тази статистика, вече е ясно, че материалните и енергийните ресурси на планетата са на изчерпване и е крайно належащо да се премине към цикличен начин на производство, при който по-голямата част от суровините да могат да се използват отново. В тази връзка през 1973 г. Porsche предприема мащабно проучване на възможностите за адаптиране на автомобилната индустрия към условията на все по-силния екологичен натиск. Осъзнавайки сериозността на проблема, фирмата инвестира солидни средства и ангажира висококвалифициран екип от дизайнери, инженери и специалисти в различни области за разработката на „дълголетен“ лек автомобил, който би могъл да върне автомобилната промишленост в сферата на здравия разум и практичното мислене. Резултатът от тази амбициозна програма е наречен Porsche FLA.
Експерименталният образец FLA (Forschungsprojekt–Langzeit-Auto или “Изследователски проект за дълголетен автомобил“) е показан за първи път пред публика на автосалона във Франкфурт през септември 1973 г. Той е оборудван с четиритактов двигател с ходов обем 2500 куб. см и мощност 70 к. с. при 3600 об/мин. Използвана е полуавтоматична тристепенна предавателна кутия с устойчив на износване конвертор на въртящия момент. Стандартният съединител е заменен от хидродинамичен трансформатор, който предпазва целия механизъм от вредни сътресения. Той получава масло директно от двигателя, поради което поддръжката му е чувствително улеснена. Спирачните дискове са специално легирани, поставени са некорозиращи тръби за извеждане на отработените газове и некорозиращи тръби на спирачната система, радиалните гуми са с траен протектор, а всички кухи части са запълнени с пенопласт.

Каросерията с тегло 900 килограма може да бъде изработена от алуминий или от неръждаема стомана, както и от комбинация на двата материала. Всички по-чупливи, хромирани или лесно деформируеми външни части са премахнати. Компонентите в пътническото пространство са направени от много дълготрайни материали, обработени с неостаряващи лепила. Стъклата имат закалена повърхност, която ги предпазва от одраскване и запазва прозрачността им с течение на годините. Всички лостове и връзки за управление са конструирани така, че да издържат на двойно повече манипулации.
Продължете на следващата страница