2020
Какво е общото между BMW Z8, Aston Martin DB9 и Artega GT? Всички те са плод на работата на един дизайнер – датчанина Хенрик Фискер, който през 2011 лансира свой собствен изцяло електрически модел в лицето на Karma. Малко хора обаче знаят, че първият автомобил на Fisker всъщност е създаден още през 2005.

През януари 2005 Хенрик Фискер и бизнес партньорът му Бернард Кьолер създават дизайнерското студио Fisker Coachbuild със седалище в американския град Oриндж Каунти. Само няколко месеца по-късно са представени два нови модела – Fisker Tramonto и Fisker Latigo CS.
Tramonto на базата на Mercedes SL (R 230)
Дебютната творба на Fisker Coachbuild е Tramonto, кабриолет с метален сгъваем покрив, представен за първи път през 2005, който неслучайно напомня на смесица от Aston Martin и Mercedes. За база на Tramonto e използван Mercedes SL oт поколението R 230. Предимството за Хенрик Фискер е, че цялата техника на автомобила включително и системите за безопасност е „наследена“ от Benz-a, така че за Фискер остава единствено да се концентрира върху дизайна. С тази своя задача датчанинът се превръща в класически производител на каросерии (Coachbuilder).

След трансформацията си Tramonto напомня малко на своята база – SL. Ако се вгледате внимателно, по линията на покрива и на силуета, както и по огледалата, ще откриете, че под елегантната „обвивка“ се крие Mercedes. Новата каросерия е направена на ръка от микс от фибростъкло и алуминий. От Fisker също са се погрижили за интериора, който е облечен в първокласна италианска кожа. Освен това са проектирани специални уреди и всички надписи Mercedes са премахнати. Но познавачите трябва да могат да разпознават базовия модели по детайли като бутони, педали и волан.
До 700 к.с. от V12 битурбо двигател
За проекта са модифицирани единствено големите моторизации за SL 600, SL 55 AMG и SL 65 AMG. Съвместно с датската тунинг компания Kleeman за генериращия стандартно 612 к.с. SL 65 AMG е разработен пакет Performance Plus, който при Tramonto увеличава мощността до 700 „коня“. В зависимост от машината под предния капак Fisker-ът трябва да вдига над 330 км/ч и да ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 4 сек.

Само 15 бройки
Първоначално е планирано производството на 150 Fisker Tramonto, но търсенето се оказва слабо. Вероятно това се дължи преди всичко на високата цена: освен стойността на базовия автомобил – около 200 000 лв., от Fisker искат още около 260 000 за преработката на каросерията. Отделно увеличението на мощността излиза още около 80 000 лв. – така че общата стойност на машината достига 540 000 лв. В резултат на високата цена от модела са произведени едва 15 бройки, които вече са в частни колекции и много рядко сменят притежателите си.
