Ретро » Fiat X 1/23: електрическо предизвикателство отпреди половин век

Fiat X 1/23: електрическо предизвикателство отпреди половин век

1810
2022

На автомобилното изложение в Торино през 1972 г. дебютира експерименталният Fiat X 1/23 – дързък прототип на микроавтомобил, който очертава изцяло нова визия за електрическа мобилност. Всъщност 70-те години са преломен момент за автомобилната индустрия в целия свят. Петролните кризи объркват плановете на производителите, които са принудени да обърнат сериозно внимание на алтернативните технологии за задвижване. В тази насока работи и Fiat, който точно преди половин век представя своя първи компактен електромобил с атрактивен и доста футуристичен дизайн. Това е миниатюрна градска кола с три седалки и дължина 2,5 м, създадена от фирмения дизайнер Джан Паоло Боано, при която електромоторът и регулаторът на напрежението се намират отпред, а батериите са разположени отзад.

Привличащите вниманието брони и странични гумени протектори на каросерията отразяват проучванията, провеждани по същото време от Fiat по програмата ESV (Experimental Safety Vehicle), чийто основен приоритет е свързан с максимално повишаване на безопасността. По разбираеми причини броят на аксесоарите в купето е намален, но не за сметка на комфорта. Всъщност е точно обратното. За първи път в историята толкова малък автомобил е оборудван с ефективна климатична система, което се оказва наложително, тъй като предните прозорци са фиксирани, а само задните дефлектори могат частично да се отварят.

Скоро след своето официално представяне Fiat X 1/23 се превръща в лабораторен автомобил, върху който се експериментира с различни технологии за екологично задвижване. Тук трябва да се уточни, че електрониката, която днес формира основата на всички автомобили и особено на тези с електродвигател, тогава все още не е прилагана в производството под никаква форма. Разработката на акумулатори също е в начален стадий и е силно зависима от оловните батерии, които са много тежки и обемисти. Затова и идеята за концентриране на толкова голямо тегло и обем в автомобил, който е по-малък от тогавашните градски коли, се смята за обречено начинание, но от друга страна представлява интересно инженерно предизвикателство. Така използваните в началото оловно-киселинни батерии са заменени с никел-цинкови батерии на американската компания Yardney, способни да осигурят особено благоприятно съотношение между тегло и ват/час. Според една публикация във фирменото издание “Illustrato Fiat” от 1979 г. конвенционалните оловно-киселинни батерии доставят 35 Wh/kg, докато никел-цинковите батерии могат да достигнат 70-90 Wh/kg. С тези иновативни акумулатори пробегът на Fiat X 1/23 с едно зареждане е повече от 70 километра, което не е никак зле.

Fiat X1/23 1972

Както винаги, съотношението между разходи и ползи е това, което определя бъдещето на една технология и в тази връзка, макар и на един по-късен етап, експериментите, провеждани в Торино, започват да дават своите първи практически резултати. През 1990 г. дебютира така нареченият Fiat Panda Elettra, първият масово произвеждан електромобил, създаден от голям автомобилен концерн. През 1992 г. се ражда Fiat Cinquecento Elettra, последван през 1998 г. от Seicento Elettra, а преди десет години на пазара е лансирана електрическата разновидност на Fiat 500 под името 500e.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин