Ретро » Fiat 126 на половин век: малкият италианец, който качи Полша на колела

Fiat 126 на половин век: малкият италианец, който качи Полша на колела

0411
2022

След изключително успешна кариера от над четвърт век миниатюрният и доста архаичен за стандартите на 70-те години Fiat 500 най-накрая е заменен от своя модерен наследник Fiat 126. Компактният градски автомобил е официално представен през октомври 1972 г. на автосалона в Торино и се произвежда две десетилетия във фирмените фабрики в Касино и Термини Имересе, докато през 1993 г. Cinquecento не го измества от фирмената номенклатура. Производството на модела в Полша започва почти едновременно с Италия и продължава чак до 2000 г.

Цялостната компановка на Fiat 126, в това число и базата е почти идентична с тази на Fiat 500. Основната видима разлика е в съвременната като дизайн каросерия, която

представлява умалено копие на Fiat 127. През 1977 г. работният обем на двигателя е увеличен от 594 куб.см (какъвто е и при Fiat 500) на 652 куб. см. Това е постигнато с увеличаване на диаметъра на цилиндрите от 73,5 на 77 мм. Мощността от 23 к.с. обаче остава непроменена. Тя се повишава малко едва през 1987 г., когато в Полша е лансиран моделът Bis, снабден със 704-кубиков двигател с водно охлаждане (полска конструкция). Малко известен факт е, че в един сравнително кратък период от време Fiat 126 се сглобява и в Югославия под името Zastava 126.

През 1984 г. старите метални брони са заменени от пластмасови, модернизирано е и арматурното табло. През 1994 г. поляците правят нов фейслифт и вграждат в 126 някои части от Cinquecento, а моделът получава названието 126 EL. Той се предлага и във вариант с катализатор, който е обозначен като 126 ELX.

Въпреки добрия маркетинг и големите надежди, които му се възлагат, Fiat 126 никога не успява да достигне популярността на своя предшественик. В Италия са изработени общо 1 352 912 броя, а в Полша – 3 318 674. Също както Fiat 500, така и 126 се сглобява и в Австрия под името Steyr. Там обаче са изработени само 2069 броя. Първоначално полската версия е почти идентична с базовия модел. Разликите могат да се открият в

малко по-високото шаси, различната решетка на задния капак и предните мигачи, които са оранжеви, докато за Италия са бели. В изписването на името фигурира и буквата P

(“polski”). Местното предприятие, което първоначално се намира в Биелско Бяла, а по-късно в Тихи, се нарича Fabryka Samochodow Malolitrazowych (FSM). Поради достъпната си цена автомобилът става много популярен не само в Полша, но и в голяма част от страните на соцлагера. Част от полските модели се експортират и далеч извън границите на континента, в това число и в Австралия.

ОБЯВИ ЗА ПРОДАЖБА НА FIAT 126

Първият Polski Fiat 126p е сглобен от италиански части на 6 юни 1973 г. Тогавашната му цена е 69 000 полски злоти, като за сравнение може да се посочи, че по същото време средната месечна заплата в страната е 3500 злоти.

Фабриката в Биелско Бяла е открита на 22 юли 1973 г., като до края на същата година от там излизат 1500 автомобила. През 1975 г. започва работа и втората полска фабрика в Тихи. Двигателите с работен обем от 594 куб.см. са спрени от производство през 1978 г., а година по-късно производството на модела е съсредоточено изцяло в Биелско Бяла. През 1981 г. е произведен милионният Polski Fiat 126p, а на 22 септември 2000 г. от монтажната линия слиза последният 126p. През 1971 г. в страната има само 556 000 леки автомобила, но промяната на тази незавидна ситуация не е сред приоритетите на тогавашното полско правителство. Нещата се променят след идването на власт на Едвард Герек, който слага край на спартанския начин на живот, наследен от Владислав Гомулка. Polski Fiat 126p е прекалено малък автомобил и не е най-добрият избор за семейно превозно средство, но това по никакъв начин не успява да се отрази на неговата голяма популярност в Полша. Там най-популярният прякор на модела е Maluch (“дребосък”), но в някои райони на страната е познат и като Kaszlak (от думата kaszel, тоест кашлица, заради специфичния звук, който издава двигателя при палене). Малките фиатчета имат специфични имена и в други страни, като например Kikirez в Албания, Peglica в Сърбия, Bolha в Словения, Polaqito в Куба, Bototo в Чили, Bambino в Италия и Германия и т.н. У нас беше известен просто като “малкото фиатче”, докато големия 125p беше “полски Фиат”.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин