Fiat 124 Sport Spider: 20 години на гребена на вълната

1701
2022

124 Spider се появява в най-добрия период от историята на Fiat, белязан от световната търговска хегемония на торинския концерн и безапелационен монополизъм в рамките на Европа. През 1967 г. – годината на така нареченото “икономическо чудо”, Fiat е петият автомобилен производител в света, който тогава произвежда два пъти повече автомобили от Renault, четири пъти повече от Peugeot и обхваща 21% от европейския пазар.

Fiat 124 Sport Spider е чистокръвен спортен автомобил с монококова каросерия, тип 2+2, създаден по непреходната и изпитана с годините италианска формула – тунингован стандартен двигател и максимален брой взаимозаменяеми компоненти от масово произвежданите модели, опаковани в лека, модерна и ефектна спортна каросерия. Съотношението между повишената мощност и редуцираното тегло работи безотказно в полза на динамиката и спортния дух, както тогава, така и сега.

Световната премиера на автомобила е на 3 ноември 1966 г. на автосалона в Торино. В периода 1979 – 1982 г. заводското му обозначение е променено на 2000 Spider а между 1983 и 1985 г., когато производството му е поето от Pininfarina, моделът е преименуван на Pininfarina Spider Azzura.

Fiat 124 Spider на ретро клуб „Агресия“

До 1975 г. автомобилът се продава в Европа и САЩ без особени технически разлики. След това американските версии са чувствително модифицирани с оглед на новите изисквания за безопасност, а продажбите на европейския пазар са преустановени. Едва през 1983 г., когато 124 Spider започва се прави от Pininfarina, отново се предлага вариант за Европа, наречен Spider Europa, от който между 1983 и 1985 г. са изработени 7950 екземпляра, предназначени предимно за западногерманския пазар.

Първата серия, обозначена като AS, се отличава със зависимо задно окачване, докато следващата – BS, лансирана през 1969 г. вече е с независимо задно окачване с надлъжни носачи. Производството на AS продължава до средата на 1970 г., паралелно с модернизираната версия. Разлики има и във външното оформление. При BS задните светлини стават малко по-големи, а релефът на радиаторната решетка, който до този момент се състои от хоризонтални линии, вече наподобява ситна мрежа с формата на пчелни килийки.

През юли 1970 г. дебютира 1,6-литровият BS1, който се отличава с две издутини върху предния капак и “рогчета” върху двете брони. През 1972 г. идва ред на третата серия CS. През същата година в сътрудничество с Abarth е създадена и състезателна рали-версия на модела, която много скоро започва да жъне серия от забележителни спортни успехи. На нейна база е разработен и вариант за пазара, обозначен като 124 CSA (C-Spider-Abarth) с мощност 128 к.с., от който в рамките на три години са изработени по-малко от 1000 броя по индивидуална поръчка.

Конструираният от Аурелио Лампреди четирицилиндров двигател, който в основата си е аналогичен с този на стандартния седан 124 е оборудван с алуминиева глава и два горни разпределителни вала. В началото на производството си 124 Spider се предлага само с един двигател от 1438 куб.см., чийто работен обем прогресивно нараства на 1608 куб.см през 1970 г. (редуциран до 1592 куб.см през 1973 г.) и на 1756 куб.см през 1974 г., за да достигне 1995 куб.см през 1979 г. През 1980 г. карбураторите Weber са заменени от електронна система за впръскване Bosch. През 1981 и 1982 г. със съдействието на Fiat USA, Inc. фирмата Legend Industries монтира турбокомпресор на около 700 автомобила, предназначени само за американския пазар. В последните три години от производството на модела подобна версия, оборудвана с механичен компресор се предлага и на европейския пазар под името “Volumex” (направена в 500 броя) на цена с цели 35% по-висока от тази на стандартния Spider Europa.

Fiat 124 Spider на Камен Белов

Тази фамилия двигатели се оказва толкова успешна, че остава в заводската номенклатура на Fiat и през 90-те години, което ги превръща в най-дълго произвежданите в света.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин