Fiat Х 1/9: Bertone за народа отпреди 50 години

1808
2022

Стилистичната концепция на Fiat X 1/9 произлиза от перспективния прототип Bertone Runabout, създаден на базата на Autobianchi A112 през 1969 г. под ръководството на Марчело Гандини. За разлика от въведената от Fiat трицифрена номерация на моделите (124, 125, 126, 127, 128, 130, 131, 132), новата спортна “тарга” има характерен цифров индекс, идентичен с този на прототипните серии. Х 1/9 показва, че това е деветият поред прототип от въвеждането на този вид номериране.

Алтернативният спортен автомобил на Fiat е представен за първи път пред публика на автосалона в Торино през ноември 1972 г., а първите журналистически тестове са направени в края на същия месец в Сицилия, по трасето на легендарното рали Тарга Флорио. Fiat X 1/9 заменя произвежданият до този момент 850 Spider, чийто дизайн също е дело на Bertone. Използваният в случая сериен двигател от Fiat 128 с работен обем 1290 куб.см е леко модифициран, като някои от компонентите му, в това число картерът и главата, са направени от алуминий. Оборудван е и с нов двукамерен карбуратор Weber 32 DMTR, а степента на сгъстяване е повишена до 8,9 : 1, в резултат на което е постигната максимална мощност от 74 к.с. при 3400 об/мин. Максималната скорост е повишена до 170 км/ч или с 10 км/ч повече, отколкото при Fiat 128 Coupe 1300. Стандартните лети джанти са с диаметър 4,5 х 13, а гумите – 145 HR 13. Като опция се предлагат изработени от магнезиеви сплави джанти на Abarth в комплект с радиални нископрофилни гуми Dunlop SP Sport “Formula 70”.

През 1982 г. производството на Х 1/9 е преустановено от Fiat и изцяло поето от Bertone, в резултат на което моделът продължава да се продава под името Bertone X 1/9. Последните версии, наречени Grand Finale напускат фабриката през 1989 г., с което приключва и 17-годишната одисея на този емблематичен модел.

Цената на Х 1/9 в Италия през 70-те години е 2 805 600 лири, което е малко по-евтино от стандартен седан като например Fiat 132 1600 GL или Alfa Romeo 1300 Super.
Още в процеса на своето проектиране Х 1/9 е създаден така, че да отговаря на актуалните по същото време изисквания за безопасност в САЩ, където е и основният пазар на модела. През 1982 г. обаче Fiat преустановява търговската си дейност в САЩ, като преотстъпва правото на продажба на Х 1/9 на фирмата International Automobile Importers, Inc. (IAI), собственост на Малкълм Бриклин. От следващата година автомобилът вече се продава с марката Bertone. Тогава са направени и някои от последните доработки за американския пазар, като по-добра защита от навлизане на прах в купето и нов тип седалки, адаптирани към клиентите с по-висок ръст. През 1984 г. е модернизирана и електроинсталацията.

Междувременно интересът към Х 1/9 започва чувствително да спада и през 1987 г. IAI преустановява продажбите му. Между 1987 и 1989 г. представител на X 1/9 за САЩ става фирмата M.I.K. Automotive, Inc. в Северен Холивуд, Калифорния, управлявана от Миро Кефурт. Последните четири екземпляра на Fiat X 1/9 са внесени в САЩ през април 1989 г.

Представеният автомобил е част от колекцията на Антон Кръстев.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин