FIA налага два задължителни питстопа в Монако – ще стане ли хаос със стратегиите?

2305
2025

FIA се намесва с нетрадиционна мярка преди старта на Гран При на Монако – с което предизвика бурни дискусии

Ще се превърне ли GP на Монако 2025 в хазартна игра? Тази година за първи път в състезанието по улиците на Монако се прилага ново правило: всеки пилот ще трябва да смени гумите си поне две пъти.

Целта на организаторите е да се получи по-голямо разнообразие в тактиките и по-вълнуваща надпревара. Но мярката крие и рискове – все пак на това трасе изпреварването е почти невъзможно.

Стимул за промяната беше стартът от предходната година, когато след инцидент на старта и червен флаг всички пилоти успяха да сменят гумите си. Тогава състезанието беше решено в полза на Шарл Льоклер (Ferrari) – защото изпреварванията по тясното улично трасе са почти невъзможни.

Миналата година Шарл Льоклер спечели домашното си състезание в Монако.

С двата задължителни питстопа сега FIA иска да си гарантира, че подобна ситуация няма да се повтори. Новият режим ще бъде приложен независимо от метеорологичните условия и тези на пистата – включително и ако завали дъжд.

Тактически възможности – или хаос?

Но новият формат повдига много въпроси: тъй като фиксирани „прозорци“ за пит-стоповете не са предвидени. На теория отборите биха могли да изпълнят и двете задължителни спирания в първите няколко обиколки на състезанието – например при евентуално излизане на колата за сигурност в ранна фаза от надпреварата. Подобна ситуация би облагодетелствала пилотите от задните редици на стартовата решетка, които ще се надяват да си пробият път напред. Ако по-късно състезанието бъде неутрализирано от друг aвтомобил за сигурност, пилотите, спрели рано, може да имат предимство.

Дали ще станем свидетели на най-щурите стратегии за спиране в бокса в историята на надпреварата?

Ето и още един сценарий: пилотите отпред умишлено намаляват скоростта, за да запазят подреждането и да предотвратят пресичащите стратегии на опонентите си – това е често срещана практика в Монако, при която има потенциал за допълнителни тактически маневри благодарение на двете спирания.

Основният проблем в Монако не е отстранен

Но новият регламент не решава истинския проблем на легендарното улично трасе – почти липсващите възможности за изпреварване. По традиция изпреварванията в Монако са рядкост – средно се падат само по 12 такива маневри на състезание. Пистата е тясна, асфалтът е гладък, а износването на гумите е минимално. Дори с въведената наскоро супермека гума C6 е малко вероятно това да се промени.

Основното предизвикателство е запазено: когато веднъж сте излезли начело, почти винаги трябва да защитавате позицията си до финала. Допълнителните спирания в бокса биха могли да изострят тази динамика, вместо да я облекчат.

Едно е сигурно: с новото правило FIA иска да направи състезанието по-драматично. На теория това е разбираемо, но на практика създава възможност за тотално объркване на стратегиите. Дали мярката действително ще доведе до повече напрежение или по-скоро ще създаде нови проблеми, ще разберем този уикенд.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин