2023
Най-накрая имаме среща с екстремен суперспортист, който „залепва“ за асфалта и ни вдъхновява: Ferrari „ъпгрейдва“ SF90 до бруталното XX Stradale – и така нарушава две традиции
От лансирането през 90-те години на миналия век F50 не е имало Ferrari за обществената пътна мрежа с неподвижно антикрило. Освен това Скудерията никога не е пускала модел от серията XX с хомологация за шофиране по обществените пътища. Сега обаче с пускането на SF90 XX Stradale и неговата версия Spider нещата се променят.
Самият подход при създаването на новия модел е невероятен. След премиерата на „обикновеното“ SF90 някои хора от отдела за разработки на компанията коментират, че върхът бил постигнат – нямало накъде повече. От Ferrari обаче явно са приели именно това като стимул и са подложили суперспортния автомобил на широкообхватни модификации – буквално до последния болт.
С 1030 к.с. SF90 XX спринтира от 0 до 200 км/ч за 6,5 секунди
XX Stradale е „reverse engineered“ с помощта на ноу-хау, натрупано в спортната програма ХХ, което обяснява защо новото супер Ferrari разполага само с 30 к.с. повече от предишната версия на модела.
4-литровият V8, монтиран изключително ниско зад водача, получава 17 к.с. отгоре (до 797), а трите електромотора – общо 13 к.с. повече и сега генерират сумарно 233 к.с. Така системната мощност възлиза на впечатляващите 1030 „коня“. Те позволяват ускорение от 0 до 100 км/ч за 2,3 секунди, а 200 се достигат за още по-впечатляващите 6,5 секунди.
Двигателят с вътрешно горене е получил нови бутала и преработен всмукателен тракт, горивните камери също са оптимизирани, а целият агрегат е олекотен с 3,5 килограма. От Ferrari обещават още по-приятен за ухото звук от припукване при превключване на предавките. Но не се притеснявайте: той няма да бъде толкова инфантилен като при DSG-атлетите от концерна VW – ние имахме възможност да чуем прототип с камуфлаж на пистата във Фиорано.
Друга нова функция е Extra Boost – нещо като Push-to-pass бутон, който може да се активира в режим за квалификация. Допълнителната доза мощност идва идва за максимум две секунди – ако батерията разполага с необходимото количество енергия. От Ferrari не можаха да ни кажат с колко точно бива увеличена мощността, защото тя зависела от условията и въртящия момент в конкретната ситуация. На пистата във Фиорано Boost-ът трябва да осигури с четвърт секунда по-бързи обиколки.
Аеродинамиката – основен акцент по време на разработката
Но основният фокус при разработката е поставен върху аеродинамиката: XX Stradale прави впечатление с въздуховоди в контрастен цвят, които комбинират две функции: от една страна, те служат като въздуховоди за радиатора на електрическата система, а от друга въздухът бива насочван странично в два S-образни канала, които подобряват аеродинамичното притискане върху предната ос.
Двата вентилационни отвора на предния капак са разделени: двата по-големи централни сектора отвеждат загрятия от радиатора въздух към центъра на антикрилото, а външните отвори насочват студения въздух от S-образните канали около предното стъкло към двата радиатора отстрани.
Само отпред SF90 XX генерира с 20 по-високо аеродинамично притискане благодарение на S-образните канали, модификациите по максимално изгладеното дъно на автомобила и новия преден сплитер. Разбира се, масивното антикрило значително надвишава тези стойности – XX разчита на притискаща сила от 530 килограма при скорост 250 км/ч – като 315 от тях се падат само на задната част.
Друга характерна особеност наред с видимото (но за съжаление нерегулируемо) карбоново антикрило е т.нар. Shut-off Gurney, механизъм, който спуска надолу панел зад задното стъкло, когато е необходима допълнителна притискаща сила. По този начин се създава допълнителен ръб на спойлера и се вдига аеродинамичното съпротивление.
От 100 до 0 км/ч за по-малко от 30 метра
В спирачната уредба е интегриран новият ABS EVO от 296 GTB, който трябва да намали допълнително спирачния път на серийната карбоново-керамична система (с диаметър на дисковете 398 мм отпред и 390 мм отзад) благодарение на усъвършенствани сензори. Ferrari дори обявява заводски стойности при спиране: XX би трябвало да се нуждае само от 29,2 метра от 100 до 0 км/ч, а при двойно по-висока скорост автомобилът застава в покой след 108,1 метра. Това е сензационна стойност, в която бихме искали да се убедим при директен тест.
Окачването е станало още по-твърдо, а устойчивостта на усукване е повишена с десет процента. Максимално достижимите центробежни сили в завоите трябва да бъдат с 9 процента по-високи, отколкото при SF90 Stradale.
Разбира се, aтрактивните двуцветни елементи веднага грабват окото – особено при нашия фотомодел в основен цвят Bianco Artico и Flash Orange за детайлите при S-образните канали, страничните плочки на антикрилото, на двата задни въздуховода и в интериора. А най-интересното е, че при поглед отгоре имате усещането, че XX Stradale е изплезило език!
Продължете на следващата страница