2017
Класически Ferrari-та и Porsche-та по традиция са автомобилите, които постигат най-високи цени при аукционите на класически модели. За любителите на ретро Ferrari-та с по-скромен бюджет обаче има едно изключение – и то се нарича Mondial. Това е един от малкото модели на компанията от Маранело, който могат да си позволят и немилионери. Но каква е причината? Заради своите четири места Mondial не е толкова атрактивен за любителите на спортни автомобили. Някои хора дори го наричат „семейното Ferrari” – а този етикет не звучи много добре. Но в крайна сметка, какво лошо има в това да споделяш радостта от шофирането с останалите в колата? С до 304 к.с. под капака това Ferrari гарантира достатъчно удоволствие. За щастие техниката на модела се слави като издръжлива, при добра поддръжка Mondial се доказва като достатъчно надежден. Преди пробно шофиране обаче задължително трябва да проверите сервизната книжка на колата. Ремонтите могат да се окажат много скъпи – и дори да надхвърлят покупната цена на целия автомобил. Само за калник например могат да ви „одерат” с 3000 лева.
Oбщо от Mondial са произведени 6884 бройки – което е сравнително голяма цифра за Ferrari. Името на модела идва от състезателния 500 Mondial от началото на 50-те години на XX век. Предшeственикът му – 208/308 GT4, е с дизайн от Бертоне, а Mondial маркира завръщането на Пининфарина. Това е първият автомобил от Маранело, в който цялото отделение, в което се намират двигателят, предавателната кутия и задното окачване, е монтирано на демонтируема стоманена подрама, улесняваща ремонтните дейности. Необичайно, ръчната спирачка се намира между шофьорската седалка и шофьорската врата. Mondial не използва типичната Н-образна скоростна кутия – при него първа предавка се включва наляво и надолу, под задната. Нетрадиционната подредба осигурява по-бързи превключвания между втора и трета предавка, както и между четвърта и пета.
Първата версия на Mondial – 8, представена в Женева през 1980 г. е първият модел на марката, който не е именуван с 3-цифрено число. V8-двигателят с инжекционна система Bosch K-Jetronic и обем 3,0 л генерира 217 к.с. Този агрегат е с по два клапана на цилиндър, по-късно, през 1982 г., излиза и модификацията Quattrovalvole с по четири (243 к.с.). През 1985 г. работният обем е увеличен до 3,2 л, а „конете“ – до 270. При последната модификация на модела – Т, произвеждана до 1993 г., се поставя 3,4-литров мотор и като опция е пусната полуавтоматична трансмисия Valeo (без педал на съединителя).