Ferrari Marzotto: тук нещо не е наред

1212
2023

Джанино Марцото е един от наследниците на добре известната в текстилния бизнес фамилия Марцото. Той е добър приятел на Енцо Ферари, както и запален любител на автомобилния спорт. Първият му старт е през 1948 г., като през 1950 и 1953 г. печели Миле Миля, а през 1954 г. завършва на пето място в 24-те часа на Льо Ман. Още през 1951 г. заедно с тримата си братя основава автомобилния отбор Scuderia Marzotto във Валданго, близо до Виченца, с който участва в различни автомобилни състезания, като Миле Миля и Обиколката на Сицилия, предимно с автомобили Ferrari. Екипът не просто купува коли от Модена, но също така ги модифицира почти до неузнаваемост според инструкциите на Джанино. Той разполага с над 20 автомобила Ferrari, като специално внимание заслужава проектът, осъществен от каросерийната фирма Fontana със седалище в Падуа.

Аеродинамичната каросерия, базирана на Ferrari 212 Export, е проектирана от известния дизайнер и скулптор Франко Реджани и е наречена „Ferrari Uovo“ (Яйцето на Ферари), поради яйцевидния си въздухозаборник. Състезателната история на използваното шаси с номер 024МВ обаче започва малко по-рано. Автомобилът е доставен на Scuderia Marzotto на 2 февруари 1950 г. а първият му старт е на рали Тарга Флорио през същата година. След това взима участие и в Миле Миля, където навигатор на Марцото е Франко Кристалди, но след претърпяна там тежка катастрофа е върнат на Ferrari, където е напълно възстановен. Братята не са много доволни от представянето на автомобила и смятат, че една нова каросерия може да бъде от полза, след което е взето решение шасито да бъде изпратено на фирмата Fontana. През 1951 г. там е направена обтекаема надстройка с екзотичен дизайн, наподобяващ самолет без крила, който няма аналог с нищо познато. Тя е оформена от тънки алуминиеви листове Peraluman върху пространствена тръбна рама, благодарение на което автомобилът става със 150 кг по-лек от най-леките стандартни изпълнения на Ferrari. Силно извитото предно стъкло е от кристал, окачването е с двойни амортисьори, спирачките са от Формула 2, а специалният резервоар е с обем 156 литра, което позволява пробег от 550 километра.

Двигателят с работен обем 4,1 литра е оборудван с три карбуратора и достига мощност от 186 к.с. “Uovo” е типично олицетворение на състезателен автомобил, създаден без ограничение на творческото въображение и финансовите възможности.

Първият старт на автомобила е на Джиро ди Сицилия, когато все още е небоядисан и е оборудван с огромен самолетен фар отляво. Първоначално е начело във временното класиране, но отпада заради счупен диференциал.

През 1952 г. със същия автомобил стартират Гуидо Манчини и Адриано Ерколи на Миле Миля. В рамките на годината той е управляван и от Джулио Кабианка, който печели първо място в планинската надпревара Тренто-Бондоне, а само няколко дни по-късно става четвърти в генералното класиране и първи в класа на Копа дел Тоскана. Последното известно участие на “Uovo” за неговата съвсем кратка кариера е през септември 1952 г. на пистата Авус в Германия, където завършва четвърти в генералното класиране.

По повод на този екстравагантен проект, граф Марцото споделя: „Тази кола може би беше грозна, но беше и много по-лека и по-бърза от обичайните модели на Ferrari. Когато Комендаторе (Енцо Ферари) видя „Яйцето“ за първи път, той замълча така, сякаш някакво зло заклинание беше обезобразило едно от неговите творения.“

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин