Ferrari F90: най-сложният и най-изискан прототип в историята на Pininfarina

0206
2022

В годишника на Ferrari от 2005 г. се споменава един факт, който тогава най-вероятно не е направил впечатление на повечето хора. В кратък пасаж от това издание елитният италиански производител за първи път след 18-годишен период на неведение признава за съществуването на мистериозен прототип, наречен F90, който е направен за султана на Бруней. Впечатляващата поръчка се състои от шест идентични на външен вид суперавтомобила, чийто дизайн се отличава с особена дързост, немислима за тогавашната серийна гама на Ferrari. Водещ конструктор на този строго секретен проект е тогавашният ръководител на изследователския отдел в Pininfarina Енрико Фумиа. Изработката на тези автомобили е толкова дълбоко законспирирана, че първоначално дори и във Ferrari не подозират нищо за това.

Фумиа, който е и главен дизайнер на колата казва, че съкращението F90 означава  “Ferrari от 90-те“. Шестте екземпляра са базирани на ходова част от Testarossa, използвана от Pininfarina за извайване на изцяло нова каросерия и футуристичен интериор. Двигателите запазват стандартните си параметри, в това число и максималната мощност от 390 к.с., като единствено радиаторите са преместени в предната част на автомобила. Единствените видими елементи, запазени от Testarossa, са колелата и огледалата.

„Най-сложният детайл е задният спойлер“, уточнява Енрико Фумиа. „Той наистина е уникален компонент, наподобяващ Targa, който прелива от вратите към задния капак и частично припокрива задното стъкло. Без съмнение F90 е най-сложният и изискан прототип, създаван някога от Pininfarina – много трудна техническа задача, смесена с драматичен стил.“

Дизайнерите на Ferrari казват, че най-впечатляващият и най-изразителен според тях дизайнерски елемент е линията на ръба, който прорязва профила на автомобила. Фумиа го описва като елипсовиден лайт-мотив, който се разпростира до задните светлини и прелива към специфичния спойлер и акцентите на вратите. Покривът върху персонализирания интериор на F90 е изцяло остъклен, като прозрачният люк може да бъде свален напълно.

След като в края на 80-те години султанът и брат му принц Джефри поръчват шест екземпляра на F90, те почти изцяло посвещават основната част от следващото десетилетие на своята страст към автомобилите, като купуват няколкостотин поръчкови изпълнения на Aston Martin, Rolls Royce, Bentley и Dauer. Към средата на 90-те години султанът прави нова поръчка на Ferrari (като този път се обръща директно към ръководството в Модена) за шест уникални и отново идентични като дизайн автомобила наречени FX, които са базирани на 512M и оборудвани с електрохидравлични скоростни кутии на Williams F1.

До момента цялата колекция от уникални изпълнения на Ferrari не е напускала Бруней (за разлика от доста други автомобили, които са препродадени през годините).

Интересна подробност от разработката на F90 е, че Енрико Фумиа предвижда и версия с преден двигател, както и седан с четири врати. Тези проекти не са реализирани, но той се надява, че някой ден поне един от екземплярите на F90 ще може да се измъкне от лапите на султана, за да бъде видян на живо и оценен подобаващо от света.

Още по темата


ƒ