2025
GT4 е първото серийно Ferrari с централно разположен двигател V8, което се превръща в основна норма на компанията през следващите десетилетия. Това е и първото серийно Ferrari, чиято каросерия е проектирана от Bertone, а не от Pininfarina. Шефовете на Pininfarina са много огорчени от този факт, имайки предвид всичко, което са направили през годините за имиджа Ferrari. Новият дизайн се откроява с остри, ъглови форми, които са в пълен контраст с деликатно заобления двуместен предшественик Dino 246 GT/GTS. Интересна подробност от разработката на модела е, че основната функция в процеса на проектиране е поета от самия Енцо Ферари. Той дори прави макет в естествена големина, в който може да седне и да тества различни нива на управлението и педалите, както и позиционирането на седалките.
Шасито представлява пространствена тръбна рама, базирана на Dino 246, но междуосието е увеличено до 2550 мм, за да се осигури достатъчно място за втория ред места. Окачването е независимо, с двойни носачи, стабилизиращи щанги, коаксиални телескопични амортисьори и винтови пружини.
Най-напред е представен Dino 308 GT4, който дебютира на автомобилното изложение в Париж през октомври 1973 г., а две години по-късно е лансирана и версията 208 GT4. Тя също е оборудвана с напречно разположен изцяло алуминиев двигател V8, чийто работен обем е 2927 куб. см. Стандартният комплект гуми е Michelin XWX 205/70VR14 при 308 GT4 и 195/70R14 при 208 GT4. Максималната мощност на автомобила достига 255 к.с. (188 кВт) в европейската версия и 240 к.с. (179 кВт) в американската. Горивната система използва четири карбуратора Weber 40 DCNF.

По време на енергийната криза много потенциални собственици се колебаят дали да купят толкова скъп автомобил без логото на Ferrari, объркани от значението на името Dino. Ето защо през май 1976 г., емблемите на Dino върху капака, колелата, задния панел и волана, са заменени с тези на Ferrari, но логото на Dino 308 GT4 е запазено върху циферблатите на уредите, вентилационните отвори и на задния капак. Това предизвиква голямо объркване през годините както от страна на собствениците, така и между съдиите на автомобилните състезания. Тук е редно да припомним, че моделът е наречен на един от синовете на Енцо Ферари, който умира през 1956 г., и сравнително кратко просъществувалата самостоятелна марка Dino е създадена в негова памет.
GT4 се предлага в две основни серии, като при по-ранните изпълнения двигателят е с два разпределителни вала, а в предната част са монтирани фарове за мъгла. При Серия 2 радиаторната решетка е по-широка и по-плитка, а европейските версии вече са с един разпределителен вал, докато тези, предназначени са САЩ и Австралия, остават с два. От юли 1978 г. изпълненията за Европа започват да се предлагат с електронно запалване Magneti Marelli.
През 1980 г., скоро след като приключва експериментът с марката Dino, GT4 е заменен от Mondial 8. За целия производствен цикъл са направени общо 2826 броя от модела 308 и само 840 от модела 208, като един от тях е в България.
На снимките: Моменти от участието на Ferrari Dino, модел 1976 г. в ретро рали Розова долина през 2017 г. с екипаж Димитър Ханджиев и Петър Василев