AUTO BILD България / Ferrari 400 Аutomatic i: тайната любов на Енцо Ферари и Род Стюaрт

Ferrari 400 Аutomatic i: тайната любов на Енцо Ферари и Род Стюaрт


13
апр.
2018

„И при мен беше любов от втори поглед“, клати глава господинът, собственик на единственото Ferrari 400i в България. Нито е 2-местно, нито червено, нито дори със задно разположен двигател. Що за странна птица е това? И има ли изобщо моралното право да носи „кончето“ на предния си капак? Но кои сме ние, че да задаваме подобни въпроси – щом именно на такъв модел се е возил самият Енцо Ферари. В историята Grand tourer-ът, който разполага с място за четирима, ще остане като първотo Ferrari, oборудвано с автоматична скоростна кутия – 3-степенната GM THM400. Нещо повече – моделът, който първоначално дебютира като 365 GT, e най-дълго произвежданият в историята на марката от Маранело – цели 17 години и половина, от 1972 до 1989 (вече като 412i).

Леонардо Фиораванти залага на класически 3-обемен дизайн на каросерията – а не на „фастбек“ формата като при предшественика 365 GTC/4

 

Комфортът на шофирането без нужда от превключване е комбиниран и с огромен багажник – който вероятно първият собственик на героя на нашата фотосесия е оценил високо по време на пътуването си из Европа. Американският милиардер Джефри Рапапорт купува колата в Париж през юли 1985 и заедно със съпругата си тръгва на пътешествие през Стария континент. След шосейния круиз изтощеният от живота богаташ планира да изнесе автомобила към САЩ. Явно интересът му към колата е поизстинал и той я зарязва във Франция – но всяка година заплаща за редовното й сервизиране при дилъра на марката Charles Pozzi.

През цялата си 17-годишна история моделът запазва своите скриващи се фарове

Работата на 12-те цилиндъра (всеки с обем 402 куб.см – оттам идва и наименованието на модела) сякаш следва ритъма на 80-те – но не с хитове като Money for Nothing на Dire Straits или Careless Whisper на Джордж Майкъл, а с онзи характерен звук, създаден без намесата на катализатор. Ако божественият аромат на боядисаната в червено кожа, която сякаш става още по-чаровна с годините, не ви е достатъчен, за да се върнете три десетилетия назад, отворете аптечката: тук още седят лекарства, чиито срок на годност е изтекъл през 1987!

400i продължава традицията на 4-местните Ferrari-та, наложена за първи път през 1960 с 250 GT/E

Табелката до кръглите задните светлини сигнализира – това е първото Ferrari с автоматик в историята!

Ferrari-то с четири места е много специално не само защото е спечелило сърцата на хора като Мик Джагър (365GT4, 400GT), Серджо Пининфарина (400GT), Уитни Хюстън (412) и Род Стюарт (400GT). Комфортното „конче” се произвежда на три места: тръбната рама се прави от Вакари, стоманената каросерия върху дъно от стъклофазер е дело на Пининфарина, а финалното сглобяване с монтаж на двигател, окачване и тапицерия се извършва в Маранело. Да, този автомобил е глезен още от преди момента на раждането си – а грижите по време на жизнения му път напомнят за вниманието, с което са били обгръщани и музикалните звезди, които са заставали зад волана му. За около три десетилетия автомобилът е изминала малко над 30 хил. км – на това му се вика охолен живот в комфортен гараж!

Липсата на навигация преди три десетилетия налага използването на карти – а фенерчето в жабката би било много полезно за разчитането им през нощта

Именно благодарение на старателните грижи на притежателите си 33 години по-късно италианската класика „събужда“ бодро своите 315 „коня“, захранвани от механичен инжекцион Bosch K-Jetronic, и отваря скритите си фарове, готова да се понесе из Сицилия, Лазурния бряг… или просто по пътя към вечността. Без ни най-малко да се притеснява от неприличния си разход: 20-30 литра на 100 км… Какво са това за 110-литровия резервоар? Но не, това Ferrari вече (напълно) е скъсало с природата си на транспортно средство. То няма нужда от регистрация: защото единствената му функция ще бъде да поддържа безупречния си вид и да повишава стойността си – която в момента е над 200 000 лева. Във варианта си с автоматична трансмисия и ляв волан моделът е произведен в скромния тираж от едва 665 екземпляра – което го прави истински магнит за колекционерите и в сигурна инвестиция.

Липсата на навигация преди три десетилетия налага използването на карти – а фенерчето в жабката би било много полезно за разчитането им през нощта

Селекторът на 3-степенния автоматик на GM е „заобиколен“ от бутони и регулатори. Следвайки модните тенденции в началото на 80-те, хромът е изместен от пластмасата, а дървото – от кожената облицовка

Извод

Не, това не е нито 250 GTO, нито F40 – но все пак остава крайъгълен камък в историята на Ferrari. Не само заради първата автоматична скоростна кутия за марката, но и защото потвърждава, че в Маранело познават значение на думата „комфорт“.

Модулът за електронното запалване и за ограничителя на оборотите е монтиран върху добре изолирания капак на двигателя

Технически данни: Ferrari 400 Automatic i

Двигател            4,8 V12, бензинов, отпред надлъжно

Мощност 232 кВт (315 к.с.) при 6400 об/мин

Макс. въртящ момент 412 Нм при 4200 об/мин

Разход 19,9 л/100 км

Задвижване задно, 3-степ. автоматик

Д/Ш/В 4810/1798/1313 мм

Тегло (празен) 1830 кг

Макс. скорост 222 км/ч

Емисии 253 г/км CO2

Цена ок. 200 000 лв.

Още по темата

Card image cap
Lancia Aprilia Zagato: колко стар може да бъде един автомобил?

30
ян.
2018

Тази кола всъщност не съществува - от оригинала са запазени само две снимки. Сега Zagato отново построиха спортната Aprilia от 1937 г. - с помощта на компютърните технологии.

Card image cap
Mazda 929: луксозна лимузина под прикритие

24
сеп.
2017

Преди години флагманът на японската компания изглеждаше като автомобил, лишен от темперамент. Под скромния външен вид обаче се крие истински благородна лимузина

Card image cap
Спортни легенди от 70-те години: Datsun 260Z 2+2

16
май
2017

Първите скици на Datsun 260Z 2+2 са дело на германец, който не е искал името му да се разгласява: дизайнерът Албрехт Граф Гьорц.

Card image cap

В последния брой:

Архив >