Ferrari разделя турбото на две

2908
2018

Ferrari работи по 4-цилиндров мотор с електрическо турбо. Това разкриват патентни документи, до които AUTO BILD достигна. Конструкцията се отличава с механично разделяне между „топлото“ и „студеното“ колело. Ferrari поставя в изпускателния тракт зад изпускателния колектор турбина, която задвижва електрически генератор. Този генератор зарежда батерия, свързана към мотор, който също движи нагнетател. Електрическият нагнетател увеличава налягането на въздуха, постъпващ в мотора. И тъй като турбината и компресорът са свързани само електрически, те могат да бъдат монтирани на различни места в двигателя. Така инженерите постигат гъвкавост при разположението на компонентите – при класически турбокомпресори човек винаги трябва да прави компромис с разположението на „топлото“ и „студеното“ колело на едно и също място. С решението на Ferrari всяка от частите може да бъде оформена самостоятелно, а турбодупката да бъде елиминирана. Освен генератор и електрическия нагнетател италианците ще използват и малък електромотор, свързан директно към коляновия вал. Този електромотор черпи ток от батерията, която се зарежда от турбината. Ето защо задвижващата система е от тип „мек хибрид“.

В патентния документ Ferrari описва звука като важна част при разработката на суперспортния автомобил. В контекста на заплахата от забрани за ауспусите с клапи за създателите на двигатели ще става все по-трудно да дават на мотори „правилния“ звук. Именно в тази област задвижваният от отработени газове генератор в новия мотор на Ferrari трябва да помогне: контролен модул управлява оборотите на турбото. Така се променят тонът и интензитетът на генерирания от ауспуха звук. Ferrari разкрива две възможности за управление. Първият вариант е Open Loop – когато управлението следва заложена схема. Вторият е по-прецизен – Closed Loop. При него се използва микрофон в купето на автомобила, който анализира звуковата картина и действа спрямо нея. Според инженерите за целта трябва да бъде достатъчен и микрофонът на „хендсфри“ системата. Колкото повече обороти прави турбината, толкова по-висок е генерираният от нея тон. Обратно – бавно въртящата се турбина създава „глух“ звук. Така в комбинация с геометрията на ауспуха трябва да бъде постигнат типичен за спортен автомобил звук, който ще може да бъде контролиран по-фино, отколкото при ауспух с клапи, където има само две положения – On и Off.

Все още не е ясно за кой модел Ferrari ще използва представения посредством патента мотор. Действително става въпрос за 4-цилиндрова машина – и затова е възможно тя да се появи в някое от следващите Alfa Romeo. При всички положения обаче ще трябва да изминат още няколко години, преди двигателят да бъде готов за серийно производство.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин