Ferrari разделя турбото на две


29
авг.
2018

Ferrari работи по 4-цилиндров мотор с електрическо турбо. Това разкриват патентни документи, до които AUTO BILD достигна. Конструкцията се отличава с механично разделяне между „топлото“ и „студеното“ колело. Ferrari поставя в изпускателния тракт зад изпускателния колектор турбина, която задвижва електрически генератор. Този генератор зарежда батерия, свързана към мотор, който също движи нагнетател. Електрическият нагнетател увеличава налягането на въздуха, постъпващ в мотора. И тъй като турбината и компресорът са свързани само електрически, те могат да бъдат монтирани на различни места в двигателя. Така инженерите постигат гъвкавост при разположението на компонентите – при класически турбокомпресори човек винаги трябва да прави компромис с разположението на „топлото“ и „студеното“ колело на едно и също място. С решението на Ferrari всяка от частите може да бъде оформена самостоятелно, а турбодупката да бъде елиминирана. Освен генератор и електрическия нагнетател италианците ще използват и малък електромотор, свързан директно към коляновия вал. Този електромотор черпи ток от батерията, която се зарежда от турбината. Ето защо задвижващата система е от тип „мек хибрид“.

В патентния документ Ferrari описва звука като важна част при разработката на суперспортния автомобил. В контекста на заплахата от забрани за ауспусите с клапи за създателите на двигатели ще става все по-трудно да дават на мотори „правилния“ звук. Именно в тази област задвижваният от отработени газове генератор в новия мотор на Ferrari трябва да помогне: контролен модул управлява оборотите на турбото. Така се променят тонът и интензитетът на генерирания от ауспуха звук. Ferrari разкрива две възможности за управление. Първият вариант е Open Loop – когато управлението следва заложена схема. Вторият е по-прецизен – Closed Loop. При него се използва микрофон в купето на автомобила, който анализира звуковата картина и действа спрямо нея. Според инженерите за целта трябва да бъде достатъчен и микрофонът на „хендсфри“ системата. Колкото повече обороти прави турбината, толкова по-висок е генерираният от нея тон. Обратно – бавно въртящата се турбина създава „глух“ звук. Така в комбинация с геометрията на ауспуха трябва да бъде постигнат типичен за спортен автомобил звук, който ще може да бъде контролиран по-фино, отколкото при ауспух с клапи, където има само две положения – On и Off.

Все още не е ясно за кой модел Ferrari ще използва представения посредством патента мотор. Действително става въпрос за 4-цилиндрова машина – и затова е възможно тя да се появи в някое от следващите Alfa Romeo. При всички положения обаче ще трябва да изминат още няколко години, преди двигателят да бъде готов за серийно производство.

Още по темата

Бюлетин

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >