2023
В САЩ винаги са били на почит „лудите глави“, неуморните автори на откачени идеи, от които понякога се раждат невероятни открития. Историята на страната е изградена от такива визионери, от хора, които проправят нови пътища, от независими мислители, донесли в нашия бит неща като електрическата крушка, самолета, телевизията, GPS и интернет.
Въпреки че непосилните разходи често ограничават самодейните творчески пориви в света на автомобилите, и там не липсват екзотични идеи, много от които се раждат в най-трудните времена. Точно такава е епохата на 70-те години в САЩ, когато строгите федерални изисквания за нивото на вредните емисии и системите за безопасност натоварват дори и бюджетите на големите автомобилни компании. Най-мощният удар върху американската автоиндустрия обаче е нанесен от петролните кризи, които налагат цялостно преразглеждане на основната ценностна система на Детройт с всички утвърдени във времето цели и приоритети.
Точно по същото време, сред ветровитите равнини на Небраска, визионерският дух вдъхновява и никому неизвестния изобретател Пол М. Луис. Той е обсебен от идеята да създаде изцяло нова кола, с която да предложи универсално решение на енергийната криза. Луис основава собствена фирма, наречена The Highway Aircraft Corporation, в която започва усилена работа по своя автомобил на бъдещето. Той дори отпечатва рекламни брошури, изработва умалени модели и заснема рекламен филм, за да привлече инвеститори за своя проект.
Цялостното външно оформление на триколесния автомобил, наречен Fascination („Очарование“), се отличава с някои авиационни характеристики, като първоначално се е задвижвал от витло, разположено зад кабината, но след инцидент по време на демонстрация тази идея е отхвърлена и временно е монтиран двигател от Volkswagen. Тук обаче Луис също влага голямо въображение и прогнозира, че бъдещото задвижване на Fascination ще бъде толкова радикално, колкото дизайна на колата му. В неговата брошура се посочва, че предстои да бъде използван капсулован двутактов двигател, който не използва въздух и не отделя никакви отработени газове.
Горивото е херметически затворено в цилиндрите, които се зареждат още по време на производството и имат собствено захранване, което би трябвало да издържи приблизително 60 до 75 хиляди мили без намаляване на ефективността. Автомобилен двигател с нулеви емисии и 75 000 мили между зарежданията звучи страхотно дори и до днес, но чудодейната машинария на Люис така и не се материализира, и следващите му прототипи се задвижват от стандартни двигатели на Renault, а последният екземпляр е оборудван с двигател V6 от Chevrolet в комплект с трансмисия от Oldsmobile Toronado.
Неговият триколесен автомобил има и една характерна техническа особеност – когато завива, може да се завърти напълно по собствената си дължина и да паркира максимално лесно. Въпреки че ексцентричният изобретател успява да привлече инвеститори за своя проект, те в крайна сметка остават доста разочаровани и го принуждават да напусне собствената си компания.
В рамките на 1974 г. са изработени общо пет действащи прототипа, след което мечтата за серийното производство на Fascination се срива, оставяйки името на Луис, като кратка бележка под линия в автомобилната история. За щастие, не всичко е загубено, тъй като опитните образци са запазени и продължават да предизвикват удивление и до днес на всички автомобилни изложби, на които се показват.