2016
785 състезания от GP, 182 победи, 155 пол-позишъна, 153 най-бързи обиколки, 12 титли при пилотите, 8 – при конструкторите и 5358,5 спечелени точки: всички тези статистически данни са впечатляващи, но още по-впечатляваща е историята зад тази статистика.
Отборът оцелява след смъртта на създателя си, променен е из основи през 80-те и в края на 80-те/началото на 90-те доминира в шампионата по начин, който се помни и до днес: да, Mercedes в наши дни засенчва рекордите на McLaren от онези години, но британският отбор не се огъва нито пред промяната на доставчиците на мотори (от Porsche на Honda), нито пред прехода от турбо на атмосферни агрегати.
Всичко започва с „неизгодния“ момент, в който McLaren се включва във Формула 1. През 1966 г. се появяват новите правила за 3-литровите мотори – но нито един производител не създава подобни. McLaren адаптира 4,2-литров двигател на Ford от Америка. Едва с мотора Cosworth DFV, използван в продължение на 15 години във F1, отборите като McLaren получават адекватен задвижващ агрегат и шанса да печелят титли. Първата за екипа идва през 1974 г. с Емерсън Фитипалди, а втората – през 1976-а с Джеймс Хънт.
Съревнованието с Ferrari
McLaren промени Формула 1. Когато през 1980 г. Рон Денис поема тима, превръща „гаража“ в строго организирана компания. Халетата в Уокинг са стерилни като операционна зала. „Въодушевен съм, когато внасям подобрения, които в комбинация променят цялата картинка“, казва той в интервю пред F1 Racing. Денис следи зорко за хигиената. Наскоро Люис Хамилтън сподели: „Трябваше винаги да се подстригвам образцово, той не търпеше екстрвагантни прически.“
Най-неприятният момент в кариерата превръща Денис в това, което е днес. През 1970 г. в GP на Великобритания, когато Рон още е само механик в тима Cooper, Джак Брабам остава без гориво малко преди финала – заради погрешна настройка на горивната помпа. Години наред всички си спомнят тази грешка.
Днес McLaren е компания с 3000 служители, работеща не само в сферата на Формула 1, но и произвеждаща около 3000 луксозни спортни автомобила за обикновените пътища, занимаваща се също с дейност в областта на космическата и въздухоплавателната индустрия, с оборудване за атлетика и дори с фармацевтични разработки.
50 години във Формула 1 за McLaren означаваха и дългогодишно съперничество с Ferrari. В интерес на истината, със 182:223 победи британците изостават от италианците, но имаше и време, в което резултатът беше равен – след GP на Белгия през 2000 г. резултатът беше 130:130. Всички помнят спиращата дъха маневра, с която тогава Мика Хакинен изпревари Михаел Шумахер.
7 титли за 8 години
През всичките години McLaren изпитваше проблеми около двигателите: най-вече в началото на турбоерата през 1982 г., когато BMW не искаше да се кооперира с McLaren, а външни фирми като Weslake не искаха да правят задвижващи агрегати за британския тим. Така McLaren решава да поръча на Porsche разработката на мотор със свръхпълнене и така удря джакпота. McLaren печели 7 титли при пилотите за 8 години – и остава в историята с най-големите битки между съотборници (Ники Лауда срещу Ален Прост и по-късно – Ален Прост срещу Аертон Сена).
Бъдещето на McLaren също ще зависи от двигателя. Honda в момента изостава: Mercedes, Ferrari и Renault имат по-мощни агрегати. В Монако британците се надяват на най-голям успех – защото именно на следващото състезание мощността играе най-малка роля.