F1 представи болида за сезон 2022 и обещава повече изпреварвания


15
юли
2021

Истинска революция настъпва във Формула 1 през сезон 2022! Непосредствено преди GP на Великобритания беше представен болидът за предстоящия сезон. Той е натоварен с тежка задача – да намали разликата между богатите и бедните отбори, да улесни изпреварването и да гарантира повече шоу за публиката.

Като начало, революцията в правилата прави автомобилите по-бавни – с до 3,5 секунди! Причината: болидите стават по-тежки: минималното тегло се увеличава от 752 на 768 килограма – това е със 128 килограма повече от 2011 г. и дори с 238 килограма повече от болидите през 1971 г.

Добавените килограми идват от по-големи 18-цолови гуми (вместо 13-цолови балонни гуми), забрана за скъпи и по-леки материали, по-стандартизирани части и по-високо ниво на безопасност. В допълнение: аеродинамичното притискане трябва да бъде намалена с 20 процента, за да има повече изпреварвания.

Спортният директор на Формула 1 Рос Браун коментира: „Искахме състезателни автомобили, с които пилотите да могат да атакуват добре. Искаме силите да станат по-близки, за да могат екипите да оцелеят и не на последно място автомобилите да изглеждат вълнуващо дори в покой. Също така не искахме болиди, които постоянно да губят части. Новите състезателни машини ще бъдат значително по-здрави от сегашните.“

Предисторията: понастоящем болидите губят голяма част от аеродинамичното притискане поради завихрящия се въздух от предния автомобил и така трудно могат да останат зад противника в завой. При разстояние от една дължина на автомобила загубата на аеродинамично притискане е повече от 50 процента, а при три дължини на автомобила – все още 32 процента.

С промяната на правилата тези стойности трябва да бъдат намалени до 14% загуба на аеродинамично притискане за една автомобилна дължина и само 6% – за три автомобилни дължини.

За да се получи, аеродинамиката е опростена – така че да генерира по-малко завихряния. Голяма от притискането се получава чрез пода. Така Ground-ефект празнува завръщането си. Дифузьорът е с 35 сантиметра по-тесен, но със своите 70 сантиметра – два пъти по-висок. Така дъното на болида е по-малко чувствително на завихряния.

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин