2016
Не се вижда, но се усеща още след първите километри: новите „баничарки: на френските марки Peugeot и Citroën са конструирани на същата платформа като актуалната лимузина от среден клас Peugeot 408 и просторния семеен ван Citroën C4 Picasso. Забравете за грубо дрънчащите ламарини по лошите пътни настилки! Ще се насладите по-скоро на нежно возене като в лек автомобил с добро окачване. И колкото по-тежък е товарът, толкова по-добре работи и окачването на колелата.
Expert и Jumpy вече ще се предлагат с три вместо с два варианта на дължината: компактната версия (4,60 м) например е 10 см по-къса от Opel Astra Sports Tourer и е много подходяща за центровете на големите градове. Версията с дължина 5,30 метра предлага екстремно просторно товарно пространство с вместимост 6,6 куб. м, в което можете да качите три евро-палета. Полезният товар е до 1,4 тона, а благодарение на хитроумната конструкция за сгъване на облегалката на седалката до водача можете да натоварите предмети с дължина до 4 метра. В височината си от 1,90 метра лекотоварните автомобили могат да влязат в практически всички гаражи.
„Французите“ се различават само по визията си
Външно разликите между Expert и Jumpy са най-вече в предната част. Peugeot изглежда малко по-внушително с щипка дизайн на Dodge, Citroën е по-елегантен и фин. Но в интериора има разлики – комбинираните уреди пред водача при Peugeot са кръгли, докато дизайнерите на Citroën са избрали петоъгълници. Иначе размерите на поставките са практически еднакви. Липсват обаче джобове за големи бутилки с напитки. Освен това няма къде да поставите ключа така, че да не се пързаля – двигателят се стартира с натискане на бутон.
Интериорът е оформен много функционално. Ако беше лек автомобил, бихме критикували многото твърди пластмаси – но при лекотоварните модели това е по-скоро преимущество: те се чистят лесно, устойчиви са на замърсяване и „прощават“ драскотините. Водачите с по-висок ръст обаче няма да се чувстват особено удобно: седалката не може да се регулира назад достатъчно, същото важи и за наклона на облегалката. Добрата новина е, че воланът се регулира по височина и дълбочина. А педалите са достатъчно раздалечени, така че да се натискат лесно и с широки работни обувки.
Прецизно кормилно управление, подходящ за града диаметър на завой
Под предния капак на „французите“ работят само дизелови двигатели. От леко слабичкия 1,6-литров агрегат с 5-степенна скоростна кутия и 95 к.с. до 2-литровия дизелов мотор с 6-степенна скоростна кутия, мощност 180 к.с. и максимален въртящ момент 400 Нм. В зависимост от двигателя и дължината на автомобила средният разход на гориво според производителя е между 5,1 и 5,5 литра на 100 километра. Много добър избор е 2-литровата версия с механична трансмисия и 150 к.с. Тя се движи пъргаво, изпреварва с лекота по междуградските пътища и развива максимална скорост от 170 км/ч.
Удобният волан реагира прецизно и има добра информативност, превключването на предавките е точно и с къси ходове. Диаметърът на завой на компактната версия е 11,6 метра – много удобно за центровете на големите градове. Французите са отделили голямо внимание и на шумоизолацията: двигателите не се натрапват акустично дори и при висока скорост, шумовете от вятъра се повишават едва над 120 км/ч.
Французите са горди и с опционалните асистиращи системи за своите лекотоварни модели: например Head-up дисплей, разпознаване на пътни знаци, навигационна система, асистент за дългите светлини, асистент при паркиране, адаптивен автопилот и плъзгаща се врата, която се отваря електрически при движение на крака под сензор в задната броня. Има и още нещо много важно: Expert и Jumpy са получили 5 звезди в краштеста на NCAP.