ESTfield: истински спортист от Естония


16
апр.
2021

Традициите в автомобилния спорт на Естония датират отдавна. Още през 30-те години независимата република организира международни Гран-при състезания, а от началото на 60-те се утвърждава, като основен производител на състезателни автомобили в СССР. Първоначално марката „Естония“ се изявява основно по съветските писти, но след приватизацията на фирмата, която понастоящем се подвизава като Kavor, нейни клиенти стават и много от чуждестранните спортни клубове.

Днес налагането на подобно производство е един от главните приоритети на Естония и основна част от нейния имидж в чужбина. Този специфичен и атрактивен бизнес вдъхновява множество подражатели в страната, като появилият се в средата на 90-те години производител на спортни автомобили Rex и най-младата частна компания ESTfield, основана през 2000-та година в град Тарту.

ESTfield е реплика на легендарния Lotus 7, създаден от Колин Чапман, чиято форма най-много се доближава до дизайна на моделната гама от 1957 г. Параметрите на шасито са базирани на стандартните размери дадени от Рон Чемпиън в неговата книга “Как да си направим собствен спортен автомобил за 250 паунда”. Тръбната рама се изработва от стомана или алуминий, както е и при “седмицата”, докато интериора и механиката са съобразени със специфичните вкусове на клиента.

За сега фирмата производител RaceTech предпочита здравата и надеждна Lada за основен “донор” на Estfield. От там идват почти цялото предно окачване със специфичните дискови спирачки и задното, което е снабдено с барабанни. Изборът на двигател и скоростна кутия обаче, е напълно индивидуален, като до момента част от готовите автомобили на фирмата са снабдени с агрегати от Audi, Alfa Romeo, Toyota, BMW и дори “Москвич”. Всички останали компоненти на окачването, както и външните панели на каросерията (независимо дали са от алуминий или стъклопласт) се изработват от RaceTech.

Фабриката на малката компания се намира в университетския град Тарту с население от 110 хиляди души, който е разположен в южната част на Естония. Освен производството на спортни автомобили, тя изработва резервни части и аксесоари за състезателни “картове”, а също така предлага и сервизни услуги в Естония и някои други скандинавски страни още от основаването си през 1992 г.

През 1999 г.основателят и главен мениджър на RaceTech Валтер Тепан неколкократно посещава Англия, заедно със сина си Индрек, който по това време кара курсове за автомобилен състезател на Острова. При едно от своите пътувания те се запознават отблизо с евтините реплики на Lotus 7. След консултации с техния създател Рон Чемпиън, двамата решават да поемат представителството на тези автомобили в Естония. Скоро след това те купуват и нужното “ноу-хау“ от британеца в резултат на което започват и производството на ESTfield.

Първият прототип, снабден с двигател на Audi е завършен през 2000 г. и е показан на “Estonian motor show“ през 2001 г. Скоро след това са завършени още пет автомобила, като отделно от тях е експортирана и серия от 16 комплекта за Швеция и още три за Латвия. Фирмата преустановява дейността си през 2006 г.

Още по темата